שאל את הרב
print
אא
האם אפשר לסמוך לכתחילה על דעת מרן השו"ע בספירת ארבעה ושבעה ימים לאשה שראתה דם וכן פסק הראשון לציון בטהרת הבית? האם יש ענין להחמיר ולספור חמשה ושבעה? ומה הדין לנכדים של ג'רבאים שהוריהם נהגו כאבותם שבעה ושבעה? מה מורים לבחורים בישיבה הקדושה?

הרב אליהו מאדאר

ודאי שעיקר הדין לדידן כדעת מרן להמתין ארבעה ימים [אם שמשה] ואח"כ לספור שבעה נקיים, שכן קבלנו הוראות מרן בכל, וגם בהלכות אלו כמו שכתבו האחרונים, וכמו שפסק מרן הראש"ל נר"ו. אלא שבכמה מקומות גם אצלנו הספרדים נהגו להחמיר להמתין חמשה או ששה או שבעה כל מקום לפי מנהגו, ויש טעמים בפוסקים. ועיקר הטעם ולעניות דעתי שראו חכמי המקום שרוב הנשים ראייתן נמשכת חמשה או ששה ימים ויותר, (וכמ"ש בב"י סי' קצ"ו) ולכן כדי לעשות דבר פסוק לכולן, קבעו לנהוג כמנהגם. [וזהו עיקר טעם של חומרת בנות ישראל לספור ז"נ על כל ראיה, עי' בב"י סי' קפ"ג]. ואיך שיהיה, במקום שנהגו צריכים להמשיך במנהגם. ואותן שנהגו להחמיר בחו"ל, ועלו לארץ ישראל, מן הדין אינן צריכות לנהוג כחומרת מקומן, שהרי אין דעתן לחזור, וכ"ש בניהם שמעולם לא נהגו להחמיר. ומכל מקום בחומרא זו של שבעה ושבעה, דעת מרן הגאון ראש הישיבה נר"ו שנכון וטוב לנהוג בה בוסת, כי בלאו הכי רוב הנשים נמשכות ראייתן חמשה וששה ימים כנ"ל, ופעמים שעדיין אינה נקיה לגמרי, ובקושי עושה הפסק בטהרה, ומחמת זה יש מוותרים על המוך ועוד קולות, וכשמחכה עוד יום עושה הכל על הצד היותר טוב, עי' מה שהאריך בזה מרן נר"ו בהקדמתו לברית כהונה הנד"מ, וכך אנחנו מורים בישיבה, שאומרים להם עיקר הדין ודעת מרן, ומוסיפים דברי מרן ראש הישיבה נר"ו.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0