Menu
שאל את הרב
print
אא

בהמשך לדיון מקור פירוש לשון ״ידיעה״ הנאמר ביחסי אישות (לחץ כאן לקריאה), אכן הראשונים פירשו כן, שהוא מלשון חיבור (ולאו דוקא שהכוונה באופן רוחני), כמ״ש רבינו בחיי בפ׳ בראשית (ד, א) ובס׳ השרשים לרד״ק (ערך ידע) ועוד. וע״ע להמלבי״ם בספר הכרמל (ערך ידע ב׳), ושם הסבירו גם הטעם שנקראת בלשון ״ידיעה״, יעו״ש. ועוד יש להאריך בדברי רש״י בעבודה זרה (דף ד.) ד״ה ידעתי, ולפי׳ בפ׳ לך לך (יח, יט) ועוד כ״מ ואכמ״ל.  ברם הרמב״ן באגרת הקודש (ריש פ״ב) פירש על אותו דרך, אבל מוסיף שנקראת כן אך אם נעשית בקדושה וכו׳ בלבד, ונימוקו עמו ע״ש (ולכאורה מאחר שזה שכתוב באדם הראשון היה באופן רוחני וכמ״ש גם כבודו, לא זכיתי להבין מה ראה הרמב״ן להעדיף ולהביא מהפסוק בשמואל א (א, יט)? וע״ע בפירושו לפ׳ קדושים (כ, יז). ולא כמו שהעיר המוציא לאור של חומש ״תורת חיים״ למוסד הרב קוק, בכוונת הרס״ג בפ׳ חיי שרה (כד, טז). וע״ש נמי בפי׳ מהר״ם בר ברוך). עכ״פ לנו צריך יישוב איך הרמב״ן פירש את הכתוב בפלגש בגבעה כמו שהעיר השואל הקודם. ועוד, כיצד ניתן לפרש ״ויקראו אל לוט וגו׳ הוציאם אלינו ונדעה אתם״ (וירא יט, ה)? ילמדנו רבינו דרך סלולה בהבנת דברי רבותינו הקדושים עליונים למעלה.

רבני בית ההוראה

לא פתחתי כל הספרים הנ"ל ומ"מ יש לומר שנקראו ידיעה ע"ש שראוי למשוך בהם הדעת. או יש לומר שמאחר שהדרך ההיא (שכתב הרמב"ן) אותה רצה הקב"ה כשברא את העולם וקרא ענין זה בשם ידיעה, הושאל שם זה גם למקרים אחרים.
ועוד יש לומר (אע"פ שאין לי עסק בנסתרות), ע"פ הידוע מהספרים הקדושים שמה שברא הקב"ה בקדושה ברא כמוהו גם בהיפך, וכמ"ש גם זה וכו', אולי אם הוא בקדושה מושך מן הדעת דקדושה, ובהיפך- ההיפך.
ומה שהביא הרמב"ן פסוק משמואל, הנה גם בגמ' יש כזה הרבה, ורש"י לא מפרש, כי בפשטות זה הפסוק שעלה בראשם, ולא היו מבזבזים זמנם לחפש מהו הפסוק שקודם זה, ומ"מ אפשר לומר שרצה להביא פסוק שמדבר בלידת צדיק, אבל באדם הראשון נולד קין.
ע"ה עובדיה מאזוז ס"ט.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן