מי שמתפלל תפלתו בכוונה ואינו יכול להתפלל עם הצבור משום שהציבור ממהרים בתפלתם, האם ימשיך להתפלל ביחיד ובכוונה מאשר שיתפלל עם הצבור ובלי כוונה או לא?
רבני בית ההוראה
ראשית, שאלת השואל אינה מבוררת דיה. אם כוונתו שמאריך בנוסח התפלה שקודם תפלת העמידה, ועל כן לא מספיק להתחיל תפלת העמידה עם הציבור- יתחיל תפלתו קודם הציבור באופן שמשער שיגיע יחד עמם לתפלת העמידה. ואם כוונתו שמאריך בתפלת העמידה, באופן ששליח הציבור מתחיל החזרה בעודו בתפלת העמידה, ואינו מספיק לענות קדושה, בתפלת שחרית- יקדים מעט להתפלל תפלת העמידה בשעה שהציבור אומרים "אמת ויציב" (עיין שו"ת יביע אומר ח"ב או"ח סימן ז' אות ט'), ובתפלת מנחה- שאי אפשר להקדים (משום שעליו לענות על הקדיש שקודם התפלה) אם הש"צ בקיא בהלכה ויודע שעליו להוציא ידי חובת "קדושה" את המתפללים, יתפלל כרגיל, ובשעת קדושה יקשיב לש"צ ויכוון לצאת ידי חובה, ובמידה וש"צ אינו בקיא בהלכה- ימשיך תפלתו כרגיל, ועל הצד היותר טוב אם יכול למצוא מנין אחר כדי להשלים אמירת קדושה שפספס- תבוא עליו ברכת טוב.