Menu
שאל את הרב
print
אא

שלום רב, כמה שאלות בבקשה: 1. אשמח לדעת מהי הבוטות והעיוותים בשיטת הצגת הנתונים שכבוד הרב מתכוון אליה. 2. לשיטה ש"רק" 25% מההלכות הן לא לפי הש"ע - כיצד ניתן להתייחס לרבע מההלכות הנפוצות כאל מספר זניח ? הדעת נותנת לומר הפוך - דחיית שיטת מרן בכרבע מההלכות הנפוצות היא ביטוי לסטייה משמעותית מדעת ש"ע למרות שטוענים לקבלת הוראותיו. 3. מי דן בשאלה האם קבלת הוראות מרן היא בכמות או באיכות? אשמח להבין מהי קבלת הוראת מרן באיכות וכיצד היא עדיפה על קבלה כמותית? אודה גם להפניה למקורות. נלע"ד שסביר יותר לומר שמרן חיבר את ספרו על מנת להורות כיצד לנהוג הלכה למעשה, היינו קבלה כמותית, ולא על מנת שייעשה שימוש איכותי בכללי הפסיקה שלו עצמו (כגון ג' עמודי הוראה) ושבאמצעות שימוש כזה ידחו את רוב פסקי הש"ע מחיי המעשה (למשל בטענת "אילו היה רואה" בהגלות חיבורים של מי מעמודי הוראה הנ"ל). הרב לא מסכים שקרוב יותר לומר שבשעה שחיבר את ש"ע כיוון שהעם יקיימו דבריו כפשוטם (כיאה לכל ספר פסיקה) ולא ב"איכות"? 4. כבוד הרב כתב לגבי קולא נגד מנהג א"י - כידוע, לא היה מעולם מנהג אחיד בא"י כפי שמוכח משו"ת רבות. ואכמ"ל. תודה

הרב רזיאל כהן

1-2) – בשלחן ערוך או"ח יש קרוב לשבע מאות סימנים, ובכל סימן כמה וכמה סעיפים, איני יודע מספר מדויק של הסעיפים, אבל להערכתי קרוב לארבעת אלפים. רק אדם תמים יחשוב שברבע מן הסעיפים הנ"ל (כאלף סעיפים!) מנהג הספרדים בא"י נגד דעת מרן.

– הרשימה המובאת בספר דברי שלום ואמת אינה תמימה, אלא מגמתית מאד, (מאחר וכל ההלכות שהזכיר בה הם מתוך הדוגמאות שהביא בספרו שנועדו לחזק את מסורת בני המערב). אלא שהמחבר מעיר ב"תמימות", שאם מתוך כל הדוגמאות הללו מצאנו 50% (לשיטתו) שנוהגים הספרדים בא"י נגד מרן, מסתמא כך הוא בשאר ההלכות. ואין לך עיוות וסילוף גדול מזה. בקושי הוא מצא 35 הלכות שנהגו בא"י נגד מרן, ואם יפשפש וימצא בש"ע או"ח עוד 35 הלכות שנוהגים נגד מרן (מלבד בהלכות ברכות, כמובן), חכים ורבי יתקרי…

– זה מלבד שיבושים רבים בפרטי הרשימה שלו, כגון מה שכתב שם שמנהג הספרדים להמתין מלהניח תפילין עד בר המצוה הוא נגד מרן, ולא ראה (או התעלם בכוונה) ממה שמבואר בזה בטוטו"ד בשו"ת יבי"א ח"ו סי' ג'.

– או כמו מה שטוען שמנהג הספרדים ע"פ האר"י לעשות ט"ל כריכות בציציות הוא נגד דעת מרן (שכתב לעשות מ' כריכות), משא"כ במרוקו. ושכח מ"ש הגר"ש משאש (בהסכמה למשנ"ב איש מצליח) שכך נהגו גם במרוקו לעשות בטלית גדול ט"ל כריכות.

– או מ"ש שמנהג הספרדים לאחוז ד' ציציות בק"ש הוא נגד דעת מרן, אבל מנהג מרוקו כמרן. והוא עצמו בפנים הספר כותב שרבים במרוקו נהגו לאחוז ד' ציציות (ומאידך יש עדויות על הגרע"י שאחז רק ב' ציציות כמרן).

– וכן מ"ש שמנהג הספרדים לשמור הפיוטיום (בימים נוראים) אחר התפילה הוא נגד דעת מרן – זוהי הטעיה גמורה.

ובאמת כבר נגמר לי המקום לפרט עוד, וגם הזמן דוחק. אבל אם תבדוק לאט לאט אחר כל הרשימה, תמצא כאשר כתבתי.

3) ברור שיש הבדל בין הכמות לאיכות, ולדוגמא אדם שמחמיר ע"פ הקבלה לאחוז ארבע ציציות בשעת ק"ש או שעושה בציציתו ט"ל כריכות (כביכול נגד מרן), אין בכך כלום. אבל אדם שאוכל בשר לא חלק, דינו לדעת מרן כאוכל נבילות וטריפות. או המברך על ההלל בראש חודש, או שאשתו מברכת על הלולב בסוכות, הרי אלו נושאים שם שמים לבטלה לדעת מרן.

– הכלל "אילו היה רואה מרן היה חוזר" אינו קשור לוויכוח הנוכחי שלנו, הרבה חכמים עיראקים אינם מקבלים כלל זה, והרבה מרוקאים מוכנים לקבל אותו, אע"פ שלא מצא חן בעיני הרב משאש זצ"ל. והדברים תלויים אך ורק בשיקול דעת, ולא בכללי המנהגים.

4) הטענה שלא היה מנהג אחיד נכונה לשעתה, ובחלק מן ההלכות, אבל יש מקרים שאי אפשר לברוח מהם.

לצערינו הרבה מכניסים לדיון זה ענייני כבוד המסורת והאבות וכיו"ב, אבל באמת זוהי שאלה הלכתית גמורה, ויש לבדקה בשכל קר ללא רגשות. יעיין כבודו במחקרי ארץ (ח"ג סי' ס) שציינתי בתשובתי הקודמת, ומשכיל על דבר ימצא טוב בע"ה.

שאלת המשך:

תודה לכבוד הרב על התשובה המפורטת. לפע"ד לטעון לרשימה מגמתית ולטעמים זרים כגון "כבוד המסורת" הן טענות שלא עושות צדק עם מחבר "דברי שלום ואמת" בלשון המעטה מהסיבה הפשוטה שהוא עצמו ציין להדיא במסקנתו שמדובר בהלכות שנבדקו בשני כרכי ספריו הראשונים, שחקירת הלכות נוספות עשויה לשנות את התמונה רק שהמחבר *משוכנע* שלא תשתנה (רק חקירה מעמיקה של ת"ח תוכיח) וכן שעובדתית, מדובר בהלכות המדוברות ביותר בארץ - וזוהי נקודת המפתח לשאלתי, ואסביר: גם אם ימצא שנוהגים הספרדים בא"י ברוב ההלכות (שלא נבדקו) כדעת מרן והתמונה תשתנה כאמור, הרי שבהלכות הנפוצות ביותר בחיי המון העם (שנבדקו), נדחקה שיטת מרן בצורה גסה מכמה סיבות כגון סב"ל בברכות, כתבי האריז"ל בתפילה ומנהג ירושלים. ואם כן, השאלה הראשונה בעינה עומדת - כיצד ניתן לטעון לקבלת הוראות מרן בשיטת הגר"ע יוסף זצוק"ל יותר מאשר למשל בשיטת פוסקי צפו"א כשבחיי המעשה היום-יומיים, שהם הביטוי המוחשי ביותר לשאלת "קבלת הוראות מרן כן או לא?", פסקי מרן נדחקו כ"כ ? כבודו טרם השיב. קשה מחד לטעון קיבלנו הוראות מרן ומאידך הביטוי בשגרה הינו לשליש ולרביע. הספר מחקרי ארץ אינו מצוי עמי.

הרב רזיאל כהן

3) ייתכן באמת שהמחבר "דברי שלום ואמת" כתב את דבריו בתום לב, ועמו הסליחה, אבל למעשה צורת ההסתכלות שלו אינה נכונה כלל.

2) שבח ותהילה לנו שגם בני מרוקו נוהגים כמרן, ולעיתים אף בקיצוניות יתירה, אף אחד לא ימחה במרוקאי שאוחז בק"ש רק ב' ציציות, אבל לא בגלל זה נתיר להם כאן בארץ ישראל לעבור על איסורים גמורים לדעת מרן.

1) הקושיא שהספרדים בא"י בהלכות ברכות ותפלה חורגים לפעמים מפסקי מרן – אינה קושיה על מרן הגרע"י, אלא כך המציאות בשטח, גם אם היא אינה מוצאת חן בעינינו. (אגב, גם במרוקו נהגו לומר סב"ל נגד מרן, ואין זו "בעיה" רק של הספרדים בא"י). ועכ"פ אי אפשר כעת להפוך הקערה על פיה. 

אולם בל נשכח שגם בברכות מעיקר הדין נקטינן כמרן והעושה כמותו אין מזניחים אותו. וכן בעניני תפלה מדובר בדרך כלל על חומרות בלבד. וכל ההלכות הללו בטלות נגד אלפי הלכות דנקטינן כמרן לגמרי. ולכן אין מזה ערעור על קבלת הוראות מרן. בפרט כאשר המגמה של המעוררים לחזור (כביכול) לדעת מרן – היא לנתוץ את פסקיו בענינים מהותיים יותר.

שאלת המשך:

תודה לכבוד הרב. אכן כת"ר סיים בתיאור המציאות הברורה כפי שהיא נראית לכל מי שמרחיב לעיין ולו במקצת מעבר לספרי הקיצורים הנפוצים - "המגמה של המעוררים לחזור (כביכול) לדעת מרן - היא לנתוץ את פסקיו בעניינים מהותיים יותר" - וכן ניכר מאוד אצל הנוטים לנהוג ע"פ הסוד והדבקים ב"מנהג" ירושלים (שמעולם לא היה אחיד כידוע), שאע"פ שרמה מעלתם וגדול ביותר כבודם וכמלאכים המה, מ"מ לא כדעת מרן הנהגותיהם. המסקנה המוכרחת היא ש"קבלת הוראות מרן" הוא מושג גמיש מאוד ועובדתית - כל גדולי הדורות הספרדיים והאשכנזים לא נמנעו מלחלוק על הב"י ולהנהיג שלא כדעתו במקומות שהיה נראה להם ולכן להפוך זאת לכלל גורף ומכריע בפסיקה יכחיש המציאות. ומכאן שפסול יהיה לטעון ששיטה של חכם פלוני היא יותר כדעת מרן מאשר שיטה של חכם אלמוני כנ"ל ברישא, אלא "אלה ואלה דברי אלוקים חיים". ומה שכתב כת"ר שהעושה כמרן "אין מזניחין אותו" - לצערנו בימינו אף נוזפים בו בפועל, וככסיל יחשב בעיני העולם. ואני תפילה שדבריי יפורסמו באתר, אע"פ ששאלה ליכא, ולו מפני שהישיבה חרטה על דגלה את החתירה לאמת ללא פשרות וכל הנ"ל מגובה עובדתית בספרות השו"ת ואף בחיי המעשה.

הרב רזיאל כהן

– חלילה להאשים את מרן הגרע"י זצ"ל וסיעתו במגמה לנתוץ פסקי מרן בעניינים מהותיים! האשמה זו אמורה דוקא כלפי הללו המתעקשים לברך בקול גדול על ההלל בראשי חודשים, או לברך על הדלקת נרות שבת אחר הדלקתם ועוד ועוד.

– חושבני שאין תועלת נוספת בהמשך התכתבות בינינו. ודבריך (שלענ"ד אינם מדויקים כלל) יכולים להתפרסם באתר כאן, יבואו המעיינים ויוכיחו בין שנינו.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן