Menu
שאל את הרב
print
אא

שלום לכבוד הרב! בעניין תענית דיבור שהפיץ הקונטרס היחיאלי. 1. הוא מביא שהמקור לכך שתענ"ד שווה כתענית הפסקה של שבוע מר' מנחם מענדל מרמינוב בשם רבו הנועם אלימלך. האם ידוע לכת"ר היכן כותב ר' מנחם מענדל מרמינוב דבר זה? (או אם הרב מכיר מקור אחר) 2. אני בחור ישיבה ואני מעדיף ללמוד גמרא, רציתי לדעת מה העיקר שגורם את התיקון: א. ג' ספרי תהילים ועוד ח' פרקים דייקא. ב. תנ"ח פרקי תהילים כלשהם ואפילו הרבה פעמים פרק קי"ז (מנוסח התפילה נשמע שיש עניין בתנ"ח פרקים) [ואח"כ אפשר ללמוד גמרא] ג. לקרוא תהילים כל היום ברצף ד. כל לימוד אפילו גמרא והעיקר שיהיה בתענ"ד? אודה מאוד לתשובתו הרמתה של כת"ר!

הרב אדיר כהן

אצלנו בישיבת כסא רחמים מורה ובא מו"ר ועט"ר מרן ראש הישיבה נר"ו לעשות יום אחד תענית דיבור עם תהילים ג' פעמים, ובאותו יום אין את השיעורים הסדירים בישיבה, אלא כולם יושבים עם ספר תהילים בידיהם, וחלק אף מתענים תענית אכילה, ובבית-המדרש שורת אוירה קדושה.

נכון שהעיקר שמנע עצמו מלדבר דברי חולין, וכשמה כן היא "תענית דיבור" (וע"ע בשו"ת ישכיל עבדי ח"ז חאו"ח סי' ל"ח אות ז'), ומ"מ יש ענין בקריאת ספר תהילים, וגם ענין בכמות של התנ"ח מזמורים. וגם מו"ר ראש הישיבה נר"ו רגיל לומר, שבלימוד רגיל יש לפעמים קצת נגיעות של יוהרא וכיוצא, ואילו תהילים זה לימוד פשוט שאין מה להתפאר בו וכולו לשם שמים. ולכן כדאי לעשותו עם תהילים. ואף שיש מושג של ביטול תורה באיכות, מ"מ כל שלא מרבה בזה אלא רק אחת לזמן רב, הדבר חשוב מאד (עיין בספר פלא יועץ ערך תהילים). ואמנם ידוע שמרן הגר"ע יוסף זצ"ל העיד על עצמו שלעולם לא עשה תענית דיבור, מחמת חשש לביטול תורה, אלא שאין לומדים מנזר השקדנים לשאר אינשי.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן