כיסוי תפילין
מקור הביטוי הוא בדברי חז”ל כגון במסכת חגיגה דף ט”ז ע”א. ואדרבה לפי מה שהבאתם שפי’ מלשון שטן באמת השדים הם מזיקים שטניים ולא סתם מזיקים.
ויש פירושים אחרים במפרשים למילה שדים בפסוקים שהזכרתם.
בס"ד שלום רב לכת"ר
שאלתי היא בנוגע לחינוך ילד קטן פחות מבר מצווה להניח תפילין בשולחן ערוך או"ח סין לז סעיף ג :קטן היודע לשמור תפילין בטהרה שלא יישן ושלא יפיח בהם חייב אביו לקנות לו תפילין לחנכו. הגה: ויש אומרים דהאי קטן דוקא שהוא בן י"ג שנים ויום אחד (בעל העיטור). וכן נהגו ואין לשנות . שאלתי האם לחנך תפילין לקטן (לפני בר מצווה) זה חובה או רק מנהג? כי לפי הרמ"א הגה דלעיל רק מגיל בר מצווה? וככה ראיתי שהרבה מהעדה שלנו התוניסאית שכך נוהגים בארץ האם נהגו כך כפי שאומר הרמ"א בשם בעל העיטור? או שזה חובה לחנך להניח תפילין לקטן לפני בר מצווה? ראיתי שראש הישיבה כתב לחנך להניח חודש חודשיים לפני הבר מצווה זה רק מנהג נכון?
שנית לגבי יתרו ראיתי בשם רבינו אפרים (בספר אוצר המדרשים) כי יתרו חזר לעבוד ע"ז האם זה באמת כך? כי לכאורה מכל הידוע לנו על יתרו שבניו עלו לארץ והיו תלמדי חכמים וכל השבח שנתנו לו אם חזר לסורו איך זה מסתדר?
1) איני יודע מה נהגו בתוניסיה, אבל בארץ ישראל מבואר בספר שלחן גבוה ובספר ארץ חיים (סי' לז) שנהגו כדעת הרמ"א שלא להניח תפילין לקטן קודם בר מצוה. ע"ש. ועם כל זאת אם הקטן יודע לשמור התפילין כדבעי, מצוה לאביו לחנכו בתפילין כבר קודם גיל זה, כמ"ש בשו"ת יביע אומר ח"ו (סי' וג').
2) לא השגתי את דברי רבנו אפרים שציינת. אם תציין מקור מדויק, אשתדל לבדוק את הדברים.