שאל את הרב
print
אא

ראיתי במשנ"ב על סימן קעט, שאם רוצה לדבר אחר שנטל מים אחרונים, ויעשה שוב מים אחרונים, שלכולי עלמא אסור, [לאפוקי מאכילה שיש מקילים בזה, ע"ש], ובשער הציון אות ז כתב הטעם, שכיון שלא אכל עוד וידיו נקיות, אין משמעות לנטילה השניה, [וממילא יש הפסק בין הנטילה לברכה, כן נ"ל כוונתו], ולפ"ז קשה לי על מה שחלק הרב עובדיה זצ"ל על הבא"ח, ולדעתו אם ידיו מטונפות, ינקה ידיו, ויכון שאין זה למים אחרונים, ויטול שוב מים אחרונים מועטים. ודלא כבא"ח שכתב שיאכל בנתיים פת. ולכאורה אם ידיו נקיות הנטילה השניה לא מעלה ולא מורידה, ואע"פ שיש חילוק, ששם לא נטל נטילה ראשונה לשם מים אחרונים, מ"מ סוף סוף ידיו נקיות, ולא אכל שוב?

הרב רזיאל כהן

יש במים אחרונים שתי עניינים:

א) ע"פ הפשט משום מלח סדומית ומשום נקיות הידים לברהמ"ז.

ב) ע"פ הקבלה הוא נתינת חילק לסיט"א.

 

במה שחלק הגרע"י על הבא"ח, הרי ע"פ הפשט הוא מקיים מצות מים אחרונים כבר בנטילה הראשונה, ורק מצד האיסור (ע"פ הקבלה) להרבות בנטילה זו לחלקה של הסיט"א, הוא חוזר ונוטל בצמצום, ומכוין שזה יהיה חלקה. באופן דממ"נ האדם יוצא י"ח מים אחרונים.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0