
לכבוד הרבנים הגאונים שליט"א, יש לי שאלה. מי שראה מרחוק שחתיכת נבילה נפלה לתוך אחת משתי קדירות ואינו יודע אל איזו קדירה. ואח"כ רואה שבקדירה (א) יש עשרים חתיכות (למשל) ואילו בקדירה (ב) יש רק חתיכה אחת. [הכל יבש ביבש בלי שום בישול). פשוט לי שכל החתיכות שבקדירה (א) מותרות משום ביטול ברוב. אולם מה הדין של החתיכה היחידה שבקדירה (ב)? אני חושב שהיא אסורה, שאי אפשר להתירה משום ביטול ברוב, כיון שיש ספק השקול אם היא אסורה או מותרת. אולם תלמיד חכם טוען עלי שגם באופן זה אומרים ביטול. לכן אני מבקש ממעלתכם להודיעני דבר ה' זו הלכה, הדין עם מי? [נא להראות מקור הדברים.]
תודה רבה מאד
הרב רזיאל כהן
כמדומה שהצדק עם החכם שסובר שיש דין ביטול ברוב גם לחתיכה הנמצאת לבדה.
והראיה מדברי הש"ע יו"ד (סי' קי"א ס"ז) ומדברי הפמ"ג ושאר האחרונים המובאים בדרכי תשובה יו"ד (סי' קט סק"ד) ובהוראה ברורה שם (סק"ב). ע"ש.