דקדוק בקריאת במה מדליקין
רבני הישיבה כן מתקנים על זה ועל עוד כמה וכמה טעויות ואכמ”ל. אגב, המילה “במה” הראשונה איננה בשוא אלא בפתח וסגול.
אנחנו שלושה קוראים בתורה ובשבת האחרונה (פרשת ויחי) נפל בינינו דיון לגבי 3 אלה:
1. עִקְּרוּ־שֽׁוֹר - האם מחמת טעם נסוג אחור ניתן הטענה על הק', או יהיו שני טעמים סמוכים במלרע של עקרו הסמוך ל-שור?
2. ולבן שינים מחלב - יש מתג על ה-ו. האם בשל המתג יקראו הל' כשוא נע? או שמא למרות המתג גם כאן יקראו כשוא נח?
3. עִקְּבֵי־ס֔וּס - האם מחמת טעם נסוג אחור ניתן הטעמה על הק'? אם לא, האם עקבי נקרא מלרע אז שני טעמים אחד ליד השני?
תודה רבה
לגבי שאלה 1 ו-3 לא שייך לתת את ההטעמה על הק' כי היא בשוא, ולעולם לא תהיה הטעמה בשוא. אבל גם אין עושים הטעמה מלרע מכיון שבב' הדוגמאות שהבאתם יש מקף, וכאשר יש מקף אין עושים הטעמה כלל במלה זו אלא מחברים אותה לגמרי למלה הבאה.
לגבי שאלה 2 בחומשים שלנו (איש מצליח) לא מופיע געיה במקום שהזכרתם. ועכ"פ גם לפי מי שעושה שם געיה הל' נשארת בשוא נח.