Menu
שאל את הרב
print
אא

אני מבין מדברי הרב שצריך מיהא שישה שלא יתחלפו באמצע הברכות, אבל אם כל התשעה מתחלפים, אזיי גרע מיצאו מקצתן. הלא כן? לפי מה שכתב לי כה"ר שנראה להקל שלא צריך אותם תשעה שיכוונו שלא גרע מיצאו מקצתן. לפי זה צריך שיהיו לפחות אותו רוב מניין שיכוון, נכון? והאם לפי זה כה"ר מודה שרוב מניין מיהא צריכים שיהיו אותם אנשים שיכוונו ויענו אמן?

הרב רזיאל כהן

המציאות היא שהעונים ברצינות – עונים בקביעות למשך כל החזרה ולכן בדרך כלל תמיד יהיו ששה עונים קבועים ומ"מ גם במקרה שהעונים הם מתחלפים – לענ"ד יש לדון להקל דסו"ס כאן עדיף מיצאו מקצתם (ומה שכתבתי בתשובה הקודמת לדמותו ליצאו מקצת זהו בהדרגה) אבל אין לי ראיה ברורה להקל, רק מסברא.

שאלת המשך:

ראיתי באגרות משה ח"ד סי' יט או"ח, שכותב שמי שלא מכוון חשיב כאילו הוא יצא. ומשמע שכך הוא מבין את הדרישה.

הרב רזיאל כהן

צודק. ומ"מ אין פירושו של הדרישה מוסכם, ולדעת הרבה אחרונים גם אם מתחילת התפילה לא היו עשרה – אינו נחשב כללברכה לבטלה. ובודאי יש מקום לצרפם להקל בנדון שלנו להקל.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew