Menu
שאל את הרב
print
אא

בדין שנתבאר בשו"ע סי' קכ"ד ס"ד דאם אין ט' שמכוונים לברכותיו קרוב להיות ברכותי לבטלה. [וכתב הרב איש מצליח (או"ח יא) שהפירוש הפשטי של 'קרוב' הוא שיש יותר צד חיוב מאשר צד הזכות, והיינו שנוטה ממש לבטלה וכו' עיי"ש]. והנה הסתפקתי אם צריך שיהו הט' שמכוונים אותם ט' בכל הברכות או שמספיק שיהיו תשעה מכוונים נפרדים לכל ברכה, (אם למשל המניין גדול). והנה ראיתי בכמה ספרים של אחרוני זמנינו שנקטו לחומרא. וכעת לא מצאתי אותם הספרים. לכן אני שואל את כבוד מעלתכם שליט"א. ואם אפשר קצת מקורות בנושא, אשמח.

הרב רזיאל כהן

לענ"ד מסתבר להקל, שלא יהיה זה גרוע מיצאו מקצתם דקי"ל שיכול לגמור כל החזרה, ובעיקר דברי הרב איש מצליח הנ"ל הארכתי בס"ד בשו"ת מחקרי ארץ ח"ב בצדדים נוספים להקל במקום צורך גדול 

שאלת המשך:

אני מבין מדברי הרב שצריך מיהא שישה שלא יתחלפו באמצע הברכות, אבל אם כל התשעה מתחלפים, אזיי גרע מיצאו מקצתן. הלא כן? לפי מה שכתב לי כה"ר שנראה להקל שלא צריך אותם תשעה שיכוונו שלא גרע מיצאו מקצתן. לפי זה צריך שיהיו לפחות אותו רוב מניין שיכוון, נכון? והאם לפי זה כה"ר מודה שרוב מניין מיהא צריכים שיהיו אותם אנשים שיכוונו ויענו אמן?

הרב רזיאל כהן

המציאות היא שהעונים ברצינות – עונים בקביעות למשך כל החזרה ולכן בדרך כלל תמיד יהיו ששה עונים קבועים ומ"מ גם במקרה שהעונים הם מתחלפים – לענ"ד יש לדון להקל דסו"ס כאן עדיף מיצאו מקצתם (ומה שכתבתי בתשובה הקודמת לדמותו ליצאו מקצת זהו בהדרגה) אבל אין לי ראיה ברורה להקל, רק מסברא. 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן