Menu
שאל את הרב
print
אא

אשמח לקבל פירוש על דברי האבן עזרא בתהילים פרק צ' פסוק י' ימי שנותינו וגו', אני חושב שהבנתי את רוב מה שהוא רומז אך לא הצלחתי לחבר בין הקטעים לקטע אחד ברור. יישר כח

רבני בית ההוראה

כך ביאור הדברים: אם מישהו יקשה קושיה: הרי משה חי מאה ועשרים שנה, אז איך הוא אומר "ימי שנותינו שבעים שנה"? וירצה אותו מקשה להוכיח מכאן שאין מדובר על משה רבנו הידוע אלא היה משורר אחד ששמו משה והוא כתב המזמור הזה.

התשובה לדבריך: שאם כדבריך אין לדבר סוף, ונוכל גם לומר שנח ודניאל ואיוב (המוזכרים בפסוק אחד ביחזקל יד, יד) אינם אלא הנודעים אלא אחרים שנקראים בשמם וא"כ לא נבין מה כוונת הפסוק ומה מיוחד באותם אנשים.

ועוד הוכחה שזה הוא משה רבנו הידוע, שכתוב בתחילה: "תפלה למשה איש האלקים", שהוא הידוע (כמו: "וזאת הברכה אשר ברך משה איש האלוקים"), והדגיש את זה כי בגלל שהוא איש אלוקים אינו מתעסק בהבלי העולם (שעליהם המזמור מדבר שהחיים עוברים מהר ורובם עמל ואון).

ולמעשה כך פירוש המזמור, איך משה אומר על עצמו ימי שנותינו שבעים שנה? כי הוא מדבר על כל דור ודור – על שאר האנשים בדורו ובדור שלפניו שחיו כך למרות שהוא עצמו זכה ליותר מהרגיל אצל כולם.

ונוכל גם לומר עוד תירוץ שהוא כתב את המזמור הזה לפני שהתנבא על יציאת מצרים והוא היה רק בן שמונים שנה וחשב שלא יאריך ימים יותר מזה כי הרגיש שידיו כבדים וחשב שהנה הוא מזדקן והולך.

וכבר כתב ראב"ע בפירושו לתורה (ענף פרשת בשלח) שמה שאומר הכתוב "וידי משה כבדים" הכוונה שהיו ידיו כבדים יותר מסתם אדם אחר ולכן ציין זאת הפסוק. כי אם הכוונה בגלל שהוא הרים אותם כלפי מעלה כל היום, כל אדם שירים ידיו זמן רב יהיו כבדים. ועל כרחך לפרש שהיו כבדים ידי משה יותר מהרגיל. כך דעת ראב"ע. ועיין שם ברש"י שהוקשה לו גם כן ויישב בדרך דרש.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן