Menu
שאל את הרב
print
אא

בהגדה: "השתא עבדי" וכו'. כיצד יאמרו חכמים ע"ע שהם עבדים? (וכן בגמ' אכתי עבדי אחשוורוש..), הרי ביצי"מ וקבלת התורה נעשנו בני חורין, גם אם נהיה תחת שעבוד מלכויות? (הרב מוצפי ענה לי "הלו, כתבו זאת אחרי החורבן". וזה לא עונה לי לשאלה, ובכלל, כי כוונתי היא שמאז מתן תורה אנו בני חורין מיצה"ר וכו', וגם במחנות ההשמדה היהודי האמיתי הוא בן החורין האמיתי, והנוגש הוא עבד ליצריו, ולכל דבר אחר?

הרב שלמה יהונתן מאזוז

יש עבדות רוחנית ויש עבדות גשמית, במצרים היינו עבדים בשני האופנים, ובמתן תורה נעשינו בני חורין בשני האופנים. ע"י מעשה העגל הפסדנו את החירות ממלאך המות ומיצה"ר, ועדיין היינו בני חורין בגשמיות, אך כשנפלנו ביד אדונים קשים נבוכדנצר וטיטוס וכל שאר האומות נשללה מאתנו החירות הגשמיות, ונשאר – רק למי שמתגבר על יצרו ותאוותיו – החירות האמתית החירות מיהצ"ר, ולמי שכבול ביצריו אין כלום .

שאלת המשך:

אמנם, אחרי בקשת המחילה, איך א"כ יאמרו החכמים על עצמם, או על הכלל: "השתא עבדי", ודאי שהם עצמם, ורבים אחרים היו בני חורין מצד התגברותם וצדקותם?

רבני בית ההוראה

ידוע שככל שאדם יותר גדול כך יותר רואה כמה הוא צריך להשתפר עוד בעבודת השם יתברך. וידוע שמרן הגר"ע זצ"ל שהיה מגיע בווידוי ביום כיפור לקטע של "ביטלנו תורתך ימים ולילות" היה בוכה ומשתפך בבכי ומי כמוהו היה יושב ושוקד על התורה

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן