יום הולדת באדר א’ / ב’
באדר א’, ומכל מקום מכיון שהשנה זה כבר עבר אפשר לעשות באדר ב’.
א. רציתי לשאול האם בדרך כלל, פסיקת מרן רה"י והגר"מ לוי היא כפסיקת הבא"ח או כפסיקת הגר"ע יוסף? ודאי שכל מקרה לגופו, אך ע"פ רוב, ביחס לפסיקה ע"פ הקבלה, האם להחמיר יד"ח יותר פוסקים וכיוצ"ב. ב. עוד אשאל, על דרך הפסיקה של רה"י והגר"מ לוי, מה כוחו של מנהג? לפעמים כתוב (למשל, ראיתי בעניין הרכנת הראש בברכו וכיוצ"ב) להניח לנוהגים כן, כי יש להם על מה שיסמוכו. משמע שכדאי לבטל המנהג אם הוא לא טוב ע"פ הפוסקים. וכן מנהג האיש מצליח שלא לכרוע למרות שהמנהג בתוניס היה שכן לכרוע. אז א"כ כח המנהג חלש אע"פ שאפשר ליישב אותו בדיעבד ויש לו מקור בפוסקים. האם נכון לומר כך?
באופן כללי נוקט מרן ראש הישיבה שליט"א שביל הזהב, אינו ממהר לשנות מפסקי רבותינו הקדמונים, ובכללם הבא"ח ומאידך לגבי קבלת הוראות מרן וכל הנלוה תופס את דרכו של הגר"ע זצ"ל שהוא גם דרכם של ר' כלפון ועוד .
לגבי המנהגים, יש מאמר ארוך של מרן רה"י בהקדמה לספר ברית כהונה, באיזה מנהגים ראוי להמשיך ובאיזה מנהגים אסור או לא כדאי ע"ש