Menu
שאל את הרב
print
אא

למה יש עניין להחמיר ובכל הספרים תמיד כותבים "המחמיר תבוא עליו ברכה"? הרי אם נפסק ההלכה בצורה מסויימת סימן שזהו רצונו של הקב"ה ולמה יש צורך להוסיף על כך?

הרב שלמה יהונתן מאזוז

לפי עניות דעתי יש לכך שתי סיבות. האחת מכיון שבדורותינו (אחר זמן הגמרא) אין לנו הכרעה גמורה בכל הלכה, מכיון שעיקר ההכרעה היא על פי דעת הרבים, אבל זה דווקא כשיושבים החכמים כולם יחד ושומעים זה את זה, ואח"כ חלקם סוברים א' וחלקם סוברים  ב', אז יעמדו לספור מנין העומדים בכל צד, וכפי סברת הרוב כך נפסקת ההלכה, והדעה השניה מתבטלת לגמרי. ואין צורך לחשוש לדעתם. אבל בימינו אין החולקים  רואים זה את זה, והכרעתינו ע"פ רוב הפוסקים היא אינה מוכחת כי יתכן שאם יעמדו המיעוט ויסבירו דעתם לרוב יסכימו חלקם למיעוט ויהיו הם הרוב. ולכן לפעמים ההכרעה כצד אחד ע"פ כללי ההוראה או הסברא הישרה אך עדיין יש מקום לדעה האחרת.
הסיבה השנית-  היא כמו שכתב הרמח"ל במסילת ישרים פי"ד, והוא ענין פרישות וחסידות. לברוח מאה שערים של היתר שלא להכנס בשער אחד של איסור. (ולאחר ההתבוננות הטעם הזה בנוי על הטעם הקודם).

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן