Menu
שאל את הרב
print
אא

בספר האיש משה ח"א (עמ' 160) כתוב שגבי טבילה לגברים לפני התפלה, שכתב הגרע"י זצ"ל שיש שנוהגים ברחיצת ט' קבין שעומדים תחת המקלחת עד שישפכו עליהם ט' קבין מים. וחשש הגרמ"ל זצ"ל שהיד המחזיקה בטוש תהיה מחוץ לטבילה ולכן ביקש לקבוע את הטוש בקיר. שאֵלתי על מה שכתוב "חשש". האם יש צד שני? הרי זה לשון המשנ"ב (סי' פח): כתב בספר מטה אפרים דבעת שפיכת הט' קבין על האדם יש לו לעמוד זקוף ושתי ידיו מונחים נגד לבו ולא ידחק אותם בחיבוק הרבה רק בריווח קצת כדי שיבואו המים גם שם ויזהיר לשופכים עליו שישפכו כנגד גופו ממש. עכ"ל. הא קמן שצריך שדווקא אחרים ישפכו עליו כדי שיגיעו המים לכל גופו, ולא מועיל שהוא יחזיק גיגית בידו וישפוך על עצמו. וכ"מ מלשון הט"ז (יו"ד ריש סי' רא): ל"מ אם רחצה במרחץ ובידיה רחצה עצמה בכל גופה אלא אפילו עלו עליה דרך שפיכה דזה מועיל לענין ט' קבין השייכים לתפלה. עכ"ל. מכאן שרחיצת כל גופו בידיו אינה מועילה גם גבי שפיכת ט' קבין. (וי"ל ששם לא באו ט' קבין מחוץ למרחץ שטובל בו). האם יש צד כלשהו לומר ששפיכת ט' קבין תועיל גם כשמחזיק את הטוש? האם יש מי שסובר כך?

רבני בית ההוראה

אין מדקדקים כ"כ בספרי סיפורי צדיקים ועכ"פ יתכן להחזיק הטוש כשהיד מוחזרת מלמטה במקום יציאת המים, אף שהדבר קשה ולכן נכתב רק "חשש"

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן