Menu
שאל את הרב
print
אא

 במשנה במסכת שבת קיא. מבואר שמותר לאדם למרוח שמן על מכתו בשבת משום שכך היה מנהגם לסוך גופם בשמן ולא ניכר שעושה כן לצורך רפואה. ובבית יוסף (סי' שכז ס"א) כתב ע"ז שבזמננו שאין אנו רגילים לסוך בשום שמן כשאנו בריאים אסור לסוך שום שמן על גבי המכה בשבת דודאי מוכחא מילתא דלרפואה עביד. וכן פסק הרמ"א (שם). ועל פי זה כתבו אחרוני זמנינו (אור לציון פל"ה ס"ז, מנוחת אהבה פכ"א ספ"א, ילקוט יוסף סי' שכז ס"ג) שאסור למרוח שמן על ידיים יבשות בשבת מאחר וכיום אין אנו נוהגים לסוך בשמן ולכן ניכר שעושה כן לצורך רפואה. והרי כיום נראה שאנשים כן נוהגים לסוך עצמם בשמן לשם תענוג ואף כשהם בריאים. למשל, נשים מורחות על עצמן שמן גוף לטיפוח העור, ושמן זה הוא מוצר מאוד נפוץ בחנויות קוסמטיקה. וכן מנהג העולם אף בקרב גברים לעשות עיסוי בשמן לצורך תענוג. ולכן, ברצוני לשאול את כבוד הרב - האם אפשר לומר שחזרנו למנהג של ימי הגמרא להתיר סיכה בשמן ישירות על המכה בשבת? תודה רבה לכבוד הרב על שמקדיש מזמנו היקר לענות לי.

הרב רזיאל כהן

אם השומן שמורח לרפואה, הוא אותן שמן שמשתמשים בו לתענוג -פשוט שהצדק אתך,

אבל אם מדובר בסוגי שמנים שונים לכאורה הרי זה דומה לשמן ורד שאסור לסוך בו בשבת משום   דמוכחא מילתא דלרפואה עביד.

מכל מקום למעשה לענ"ד סיכת הידים היבשות בשמן אינה נחשבת רפואה כלל שאינה אלא מניעת נזק, ומותרת והארכתי בזה בס"ד בשו"ת מחקרי ארץ ח"ב (סוף סימן מ"ו)ע"ש

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן