שאל את הרב
print
אא

רציתי לדעת מה ההבדל בין כריעת בברכו בשמונה עשרה (שבה אמרת שבודאי לא לכרוע כשאנחנו שומעים ברכו בשמונה עשרה) לבין מקום אחר בתפילה (שבו אמרתה שאנחנו רשאים לכרוע מעט בברכו ) ?

הרב אדיר כהן

כיון שבתפילת העמידה תיקנו חז"ל לכרוע תחילה וסוף בברכת אבות ובברכת הודאה ואם בא לשחות בסוף כל הברכה או בתחילתה מלמדים אותו שלא ישחה (ש"ע סימן קי"ג סעיף א') כדי שלא יבא לעקור, תקנת חכמים שלא יאמרו כל אחד מחמיר על עצמו כמו שהוא רוצה, וגם דחיישינן להיכא שמחזיק עצמו יותר כשר משאר הציבור (משנ"ב שם ס"ק ב') וכיון שבאמצע העמידה אין להוסיף על הכריעות בתחילה ובסוף כל ברכה, רק באמצע הברכה מותר, אם כן כששומע ברכו שמן הדין אין צריך לכרוע כלל והוא רק מנהג, באמצע העמידה אם זה בתחילת ברכה או בסופה אין לו לכרוע, ורק אם הוא באמצע ברכה, רשאי ואם יתכן ולא שם לבו לזה אחר שהוא באמצע העמידה ומרוכז בתפילתו, ושומע ברכו, וקשה לו לשים לב היכן הוא בדיוק נמצא, אם במקום שרשאי לכרוע או שלא רשאי, עדיף שלא יכרע אחר שמראש אינו מחויב בכריעה זו.

וכן הוא הדין בשאר ברכות ההודאה ואף בנשמת כל חי שאין נכון לכרוע כמ"ש רבינו יונה (ברכות סוף פרק אין עומדים ) ובש"ע (סימן רפ"א )

אבל בשאר התפילה אם בא לכרוע יכול לכרוע

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0