Menu
שאל את הרב
print
אא

רציתי לדעת למנהג תוניס, אנחנו כורעים מעט בברכו, נכון ? שאלה אחרת: למנהג תוניס: האם כשאנחנו נמצאים בתפילת שמונה עשרה ואנחנו שומעים ברכו, האם צריך גם כן לכרוע מעט או לכרוע רק את הראש או לא לכרוע בכלל ?

הרב אדיר כהן

נכון שנהגו בתונס לעשות מעט הידור בברכו וכמובא בספר עלי הדס (פרק ב' סעיף כ"ה). אלא שיש שפקפקו וכתבו שלא לכרוע במקום שלא תיקנו חז"ל, ואפיל שהעיקר להלכה שיכולים להמשיך במנהגם, מ"מ מאמצע העמידה בודאי שצריך להזהר יותר שלא לכרוע היכן שלא תיקנו חז"ל. וע"ע בקובץ ויען שמואל חלק ט"ז (סימן נ"ד).

שאלת המשך:

רציתי לשאול עוד לגבי כריעת בברכו למנהג תוניס: האם כשאנחנו שומעים מהחזן ברכו ואנחנו נמצאים בפסוקי דזמרה או בקריאת שמע וברכותה או במקום אחר בתפילה, האם צריך גם כן לכרוע מעט או לכרוע רק את הראש או לא לכרוע בכלל ?

הרב אדיר כהן

אחר שעיקרו של המנהג אינו חובה, ואדרבא יש שפקפקו עליו, אף שלמעשה יכולים להמשיך במנהג, אם נמצאים במקום אחר בתפילה, אין צריכים, ואם ירצו, רשאים.

שאלת המשך: השומע ברכו כשהוא בתפילת לחש

רציתי לדעת מה ההבדל בין כריעת בברכו בשמונה עשרה (שבה אמרת שבודאי לא לכרוע כשאנחנו שומעים ברכו בשמונה עשרה) לבין מקום אחר בתפילה (שבו אמרתה שאנחנו רשאים לכרוע מעט בברכו ) ?

הרב אדיר כהן

כיון שבתפילת העמידה תיקנו חז"ל לכרוע תחילה וסוף בברכת אבות ובברכת הודאה ואם בא לשחות בסוף כל הברכה או בתחילתה מלמדים אותו שלא ישחה (ש"ע סימן קי"ג סעיף א') כדי שלא יבא לעקור, תקנת חכמים שלא יאמרו כל אחד מחמיר על עצמו כמו שהוא רוצה, וגם דחיישינן להיכא שמחזיק עצמו יותר כשר משאר הציבור (משנ"ב שם ס"ק ב') וכיון שבאמצע העמידה אין להוסיף על הכריעות בתחילה ובסוף כל ברכה, רק באמצע הברכה מותר, אם כן כששומע ברכו שמן הדין אין צריך לכרוע כלל והוא רק מנהג, באמצע העמידה אם זה בתחילת ברכה או בסופה אין לו לכרוע, ורק אם הוא באמצע ברכה, רשאי ואם יתכן ולא שם לבו לזה אחר שהוא באמצע העמידה ומרוכז בתפילתו, ושומע ברכו, וקשה לו לשים לב היכן הוא בדיוק נמצא, אם במקום שרשאי לכרוע או שלא רשאי, עדיף שלא יכרע אחר שמראש אינו מחויב בכריעה זו.

וכן הוא הדין בשאר ברכות ההודאה ואף בנשמת כל חי שאין נכון לכרוע כמ"ש רבינו יונה (ברכות סוף פרק אין עומדים ) ובש"ע (סימן רפ"א )

אבל בשאר התפילה אם בא לכרוע יכול לכרוע

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן