שאל את הרב
print
אא

שאלה בדין חיוב חטאת בגמ' שבת ח. בדין כוורת שאינה רחבה ו' טפחים אמר רבא שאם זרקה פטור שא"א לקרומיות וכו' האם אפשר לומר שגם באופן שהכוורת נחה על צדה פטור? דאי זרקה על דעת שתנוח על שוליה הרי שלא נתקיימה מחשבתו ואי זרק בסתם הרי לא ודאי שיעבור על איסור תורה כי אולי תנוח על שוליה. כלומר יסוד השאלה האם יש חיוב חטאת כאשר לא ודאי שיעבור על איסור תורה אלא יתכן שיעבור על איסור דרבנן? אם אפשר לציין מקור.

רבני בית ההוראה

מפשטות הגמרא משמע דאם זרקה על צידה ודאי שחייב (שהרי עיקר טעמו של רבא שכיון שא"א לקרומיות וכו', וזה לא שייך כשנחה על צידה), אך י"ל דהגמרא נקטה מילתא פסיקתא דפטור בכה"ג דזרקה על שוליה. וע' בחי' המיוחסים להר"ן שם. דהר"י מלוניל כתב דחייב והר"ן תמה ע"ד. ומ"מ בזרקה סתם נראה שחייב לדעת הר"ן הנ"ל כי אף שיש אפשרות שינוח על שוליה מ"מ כל שכיון למלאכה ונעשית די בזה לחייב, וראיה לדבר מהזורק אבן מתחילת ד' אמות לסוף ד' אמות דחייב (ע' בשבת דף צ"ו).

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0