Menu
שאל את הרב
print
אא

קראנו בשמיני עצרת את תפילת הגשם, משהו שם תפס את עיני ולא ברור לי, הנוסח הוא כך: אלוקינו ואלוקי אבותינו בגשמי אורה - תאיר אדמה בגשמי ברכה - תברך אדמה בגשמי גילה - תגיל אדמה בגשמי דיצה - תדשן אדמה בגשמי הוד - תהדר אדמה בגשמי ועד טוב - תועד אדמה בגשמי זמרה - תזמר אדמה בגשמי חיים - תחיה אדמה בגשמי טובה - תטיב אדמה בגשמי ישועה - תושיע אדמה בגשמי כלכלה - תכלכל אדמה מדוע בגשמי דיצה הוא שינה לתדשן אדמה, ולא תדוץ אדמה, או שיכתוב מרישא בגשמי דישה תדשן אדמה? מי שיסתכל יראה שזה מסודר על פי הא' ב' בשני הבתים. וגם אם היה כותב בגשמי דיצה - תדוץ אדמה או בגשמי דישה - תדשן אדמה, עדיין היה חרוז וזה היה מסתדר, ומדוע שינה? ומי שיראה יש גם הבדל בבית השני של גשמי ישועה - תושיע אדמה, וזה למה? אם כי אפשר לומר שם שאין מילה כזאת תישע אדמה ואז אנחנו מפסידים את העניין, ולכן היה טוב יותר שנוותר על החרוז מאשר על העניין. אבל לגבי השאלה הראשונה אפשר לסדר עם העניין ועם החרוז ואם כן מדוע שינה? (ומצאנו באיוב לשון תדוץ שזה לשון שמחה, ואני מצטט: "לפניו תדוץ דאבה" שכן המפרשים פירשו לשון שמחה). תודה.

הרב רזיאל כהן

קושיתך קשה גם על ההמשך בגשמי הוד (ולא כתב הדר) – תהדר אדמה. אבל אין מקשים על הפייטן. העיקר שהוא שומר על אקרוסטיכון א' ב' ושהתוכן פשוט ומנגן.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן