Menu
שאל את הרב
print
אא

אני עובד בעסק שמספק ציוד בהקפה לקבלנים וחברות ניהול/ אחזקת מבנים. שיטת העבודה היא שבסוף כל חודש אני מקליד למחשב את כל ההזמנות שהלקוח הזמין ושולח לו חשבונית. לאחרונה גיליתי שלפעמים איש הקשר מטעם הלקוח מזמין מוצר בשבילו לשימוש פרטי ללא רשות העסק שלו ומבקש מסוכן המכירות שירשום את זה על חשבון העסק (ומבקש שיהיה רשום שהוא לקח ציוד אחר כלשהו) כשאני מקליד את ההזמנות לחשבונית אין לי מושג מה באמת לקחו ומה נרשם כחיפוי למוצר ללא רשות. (אני לא יושב ליד סוכן המכירות, אני יושב בחדר אחר) האם זה הופך אותי לשותף לדבר עבירה ? והאם עלי לעזוב את מקום העבודה ?

הרב דוד עידאן

לכאורה יש כאן סיוע לבעלי החברה שיעברו על איסור גניבה. אמנם יש כמה סברות להתיר:

ראשית אין כאן לפני עוור לא תתן מכשול משום שבעלי החברה יכולים למצוא אדם אחר שיקליד וישלח חשבונות ואע"פ שעדיין יש איסור מסייע מ"מ הדבר שנוי במחלוקת דדעת הרמ"א (שו"ע יו"ד סימן קכ"א ס"א) שמותר לגמרי כשקיימת עוד אופציה.

ועוד שהעברה לא נעשית בנתינת החשבונות אלא רק בשעה שהמזמינים משלמים כמו שכתב הגאון בנין ציון סימן ט"ו ועוד אחרונים.

ואם בעלי החברה מחללי שבת בפרהסיא (ומסתבר שהם מחללי שבת שאם היו יר"ש ודאי לא היו גוזלים את הלקוחות ואם אינם מודעים יש להודיעם) (דעת הש"ך בשו"ע שם סק"ו) שאין דין מסייע.

ועוד שאין לך בטחון בכל חשבונית שאתה מנפיק אם בכלל יש באותה חשבונית דבר גנוב. (מקורות: יביע אומר ח"ב או"ח סי' ט"ו).

ואם יש באפשרותך להודיע למזמינים שגונבים אותם יש לעשות כן מדין מצות השבת אבידה (ואם המזמינים מחללי שבת לא קיימת מצות השבת אבידה).

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן