Menu
שאל את הרב
print
אא

בליל שבועות האחרון חילקו בבית הכנסת פחיות של משקה אנרגיה xl שעל כל פחית אפשר לקבל אחר כך החזר של 30 אגורות. ובא אדם אחד ושאל האם יכול לאסוף את הפחיות ולהנות מהם אחר החג, כיון שאם לא יאסוף הם יזרקו על ידי הגבאים. ושאלתי היא: האם יש חילוק אם עושה כן באופן שניכר שכוונתו להנות לאחר החג, דהיינו שאוסף רק את הפחיות הנ"ל, לבין אם יפנה את כל הלכלוך, ורק לפני שזורק לפח יצניע את הפחיות בצד. [שלא תהיה הכנה ניכרת]. וכן האם זה נקרא במקום הפסד [כמו שמותר להכניס את החומוס למקרר אחר סעודה שלישית שלא יתקלקל] או שזה נקרא מניעת רווח ואסור? ואם מותר, מה החילוק בין דין זה לדין שמותר לבשל מים של חבית שלימה אע"פ שצריך רק לכמות מועטת, אך ורק אם ממלא הכל בבת אחת, אך אם מוסיף עוד כלים עם מים לכלי שעל האש - אסור, וגם כאן, הרי הוא אוסף כל פחית ופחית בנפרד?

הרב רזיאל כהן

– נראה לענ"ד שצדדי האיסור שהזכרת – הם הנכונים, ואפילו ירצה להפריד הפחיות רק כשיגיע ליד הפח – יש להחמיר (ואדרבא בזה בד"כ יש לחוש גם מצד "בורר"), ואין להתיר מצד מניעת הפסד, אא"כ מדובר על הגבאי בעצמו, ודמי הפקדון עוברים לביהכנ"ס.

– וחוששני שלא רק איסור "הכנה לחול" יש כאן, אלא ממש התעסקות בחפציו ובמלאכתו.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן