Menu
שאל את הרב
print
אא

סבא של אימי תרם לפני שנים רבות ספר תורה לבית הכנסת, כולל רימונים וכתר מכסף. כעת, לאחר שנים רבות [שהוא כבר הלך לעולמו] - ספר התורה [שהיה על קלף משוח] נפסל, ובני המשפחה החליטו ותרמו ספר תורה אחר במקומו. שאלתנו היא מה ניתן לעשות עם הכתר והרימונים של הספר הקודם? מדובר בכתר לא רגיל של ספרי תורה אשכנזיים, אלא בעטרה מכסף שמסובבת את הנרתיק של הספר [נרתיק עם 3 חלקים כמנהג הספרים שהיו בג'רבה], שאינה מתאימה לספר התורה החדש או לספר תורה אחר. העניין הוא - שעל העטרה הזאת - מופיע בחריטה - לעילוי נשמת ולהצלחת בני המשפחה [שכולם כבר הלכו לבית עולמם], ובסוף החריטה מופיע "לא יימכר ולא ייגאל". האם יש תקנה כלשהי לכתר ולרימונים הללו?

הרב אדיר כהן

הנכון ביותר לתקן את הספר תורה מהטעויות שיהיה כשר (ומצד שהוא משוח אין זה פוסלו רק שאינו מהודר). ואם אי אפשר, יש להשתדל להתאימם לספר תורה אחר (על ידי עבודה שיעשו בהם), ואם הדבר לא אפשרי, אפשר למוכרם ולקנות בהם ס"ת (או השתתפות בחלק מספר תורה), וזה עדיף לזכות בעל הספר תורה מאשר ישכבו הרימונים בגניזה ללא כל שימוש.

שאלת המשך:

בס"ד יישר כוח לרב על תשובתו. מבחינת האפשרויות שהרב העלה - האפשרות הראשונה לא מציאותית משום שמדובר בפסילה שקשה מאד יהיה לתקנה. רצינו לשאול לגבי מה שהרב העלה באפשרות השנייה - להתאים את הכתר לספר תורה אחר - האם דוקא בבית הכנסת הזה או שאפשר להתאים אותו לספר תורה בבית כנסת בעיר אחרת [ספרי התורה הללו די נדירים היום]? כמו כן רצינו לברר אם כן, מה המשמעות ההלכתית של מה שנחרט על הכתר "לא יימכר ולא ייגאל"? והאם זה רק בחיי התורם או גם לאחר פטירתו?

הרב אדיר כהן

אם הוא "תרם" את הספר תורה לביהכנ"ס אי אפשר להעביר הרמונים לביכנ"ס אחר (אלא אם כן הגבאים הממונים על ביהכנ"ס זה יאשרו את הדבר, אחר שכל מה שנתרם לביהכנ"ס על דעתם הוא נתרם). ואם רק "הושאל" הס"ת לביהכנ"ס (כמו שמקובל על פי רוב, כדי שהספר תורה ישאר בבעלות בעליו), יכולים בעל הס"ת ויורשיו את הס"ת או הרמונים למקום אחר.

אך אם נכתב "לא ימכר ולא יגאל" מבואר שהוא כאפשרות הראשונה, שנמכר לגמרי, ולא הוא ולא אחר יכולים למוכרו, רק הגבאים יכולים להעביר למקום אחר אם אין ברמונים שימוש.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן