שאל את הרב
print
אא

בסימן קסח בסעיף ט' בב"י מובא דברי הרשב"א שהביא את דברי הראב"ד שעל פחות מכזית מברך במ"מ ואם אכל כשיעור יברך מעין שלוש..." ושאלתי היא - מה מקורו של הראב"ד לומר דין כזה ( הרי כל ילד יודע שאפילו על פירור לחם מברכים המוציא ) ושאלה שניה - האם יתכן שהראב"ד התכוון למשהו אחר?

הרב רזיאל כהן

- מה שהיום כל ילד יודע שאפילו על פירורי לחם מברכים המוציא - זה אחר שנפסקה ההלכה שלא כדעת הראב"ד.

- פשט הדברים נראה כמו שהבין כת"ר.

שאלת המשך:

בהמשך לשאלתי מספר 18893 ( בעניין במ"מ בדברי הראב"ד ) רציתי לשאול, האם ייתכן שהתכוון הראב"ד לומר את דינו דווקא בדין חביצא שדיברה הגמ' שהרי אפשר לנסח את דברי הראב"ד גם כך: "בישל פחות מכזית מברך במ"מ ואם אכל כשיעור מברך מעין שלוש " רצוני לומר שהד"ה שפתח הש"ע קצת מטעה אולי הראב"ד לא התכוון כלל לפת ממש ( ועוד ראיה שהרשב"א התייחס לד"ה אמר רב יוסף שזה בדין חביצא ) - אני אשמח לדעת גם אם יש איזשהו חכם שדיבר בנוסח כזה אפשרי?

הרב רזיאל כהן

ההבנה החדשה שמציע כת"ר (וכנראה רמז עליה גם במכתבו הקודם), היא מה שהתכוונתי לשלול בתשובתי הראשונה.

ואפילו אם נתפוש הבנה זו כדי לתרץ את התמיהה, עדיין תשאר לנו תמיהה חדשה - איך יתכן שעך חביצא (שהוא לחם גרוע) יברך על המחיה אפילו בפחות מכזית ? גם מכל מהלך דברי הרשב"א נראה שדברי הראב"ד אמורים על לחם גמור. שוב ראיתי בספר הבתים (הובא בקובץ שאלות קמ"א) דמשמע שהראב"ד דיבר רק על פירורים.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0