זמן משלוח מנות בפורים
כתב בתרומת הדשן (ח”א סי’ קי”א) שטעם משלוח מנות הוא שיהיה לכל אחד די סיפוקו לסעודת פורים. ויש אמנם טעמים אחרים, אבל לפי טעם זה א”א לצאת ידי חובה כאשר הדבר לא ראוי לאכול ביום פורים.
מדוע בשכונות החדשות של צפת 'אין צורך להחמיר כלל' בקריאת המגילה בט"ו?
בגלל שבאמת הספק בצפת אינו מבוסס כלל (והגרי"מ טוקצינסקי זצ"ל בספרו "ארץ ישראל" כתב שהטעמים המובאים בפאת השלחן לקרוא בצפת יומיים – לא נתחוורו בעיניו). ולכן יש לסמוך בזה בשופי על סברת הגאון בעל משאת משה שאין דין "סמוך" לכרך כאשר הכרך עצמו מסופק. ובפרט שהעיר החדשה הפרוזה גדולה ומרובה על העתיקה, ויש אומרים שבזה אינה נגררת כלל אחר המוקף הקטן. והארכתי בכ"ז בס"ד במחקרי ארץ ח"ג סי' ל"א – ל"ג. ע"ש.