Menu
שאל את הרב
print
אא

1. האם במהלך משא־ומתן מותר ללחוץ במילים את המוכר ולומר לו מילים כמו ׳הרבה זמן לא קנו ממך את המוצר הזה, אולי תמכור אותו במחיר שאני מבקש וזהו׳ במטרה לרמז לו להתייאש מלהעמיד את המוצר על המחיר שהוא דורש אותו כבר הרבה זמן? 2.א. האם מותר לגמד את ערך המוצר עם מילים כמו ׳המוצר הוא לא כזה יפהמועילטוב כמו שאתה חושב ומציג שהוא, אני הייתי משלם עליו רק 5 שקלים ולא 20שקלים כמו שאתה מבקש׳ למרות שאני יודע שאפגע לו ברגשות כשאגמד את המוצר [אם זו מכונית או דירה על אחת כמה וכמה] 2.ב. למרות שהמוצר אולי כן טוב ומועיל רק שאני מעדיף לקנות אותו ב5 שקלים ולא ב20 שקלים. 3. אם המוצר שווה יותר והמוכר אינו מכיר בערכו, האם מותר לי שלא לספר לו? לדוגמא מוכר בחנות שמוכר פריט ארכיאולוגי נדיר שאסף מהאשפה. הקונה מכיר שערכו רב ומוערך בעשרות אלפי שקלים והמוכר מתמחר אותו במחיר של שקלים בודדים.

הרב מאיר גבאי

1. נראה דמעיקר הדין מותר. ויש פסוק כזה במשלי רע רע יאמר הקונה ואוזל לו אז יתהלל. (כ', י"ד). היינו קודם שקונה אומר שאינו טוב כדי שיוזיל לו, ולבסוף הולך ומשתבח בפני חבריו שקנה דבר מעולה. מ"מ ממדת חסידות אין לעשות כן, דסו"ס נגזר כמה הוצאות יהיו עליו.

2.  א. ב.  לגמד את המוצר, אם אינו נכון הרי זה מלמד לשונו לשקר. וגם אם פוגע בו זה הונאת דברים. אבל אם הדברים נכונים יוכל לומר זאת, ולא יודע אם הוא צודק או טועה. יאמר בלשון נראה לי שלא שווה יותר ממחיר זה… ובכל אופן יעדן את הדברים שלא יפגע ברגשות זולתו.

3. אם למוצר הזה יש לו מחירון, א"כ חייב להודיע למוכר ובלאו הכי זה מקח טעות. אבל אם אין לו מחירון וכל אחד קובע כמה שרוצה, "נראה" שאין צורך לומר שזה יקר כי הכל לפי מימד המוכר. עובדה, שהיה אדם שהשליכו לאשפה שאינו חשוב בעיניו כלום.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן