Menu
שאל את הרב
print
אא

נחשפתי לתופעה שעוררה בי שאלות הלכתיות ומוסריות לגבי משא ומתן. מכר שלי מחפש לקנות דירה והוא אמר שהוא מחפש דווקא מזוגות שמתגרשים, אנשים בעלי קשיים וכורח מציאות, יורשים וכדומה מפני שבמצבם הם יהיו מוכנים למכור ב׳זול׳. 1.א. האם אין בעיה ׳ואהבת לרעך כמוך׳ או ׳מה ששנוא עליך וגו׳ או ׳ועשית הטוב והישר בעיני השם׳ בלחפש אדם שיש לו כורח מציאות כלכלי, ולקנות ממנו במחיר פחות משוויה מפני שהוא ׳לחוץ על כסף׳, שאם לא היה במצבו הנוכחי בודאי היה לו יותר אורך רוח למכור את הדירה במחיר גבוה יותר? 1.ב כנ"ל לגבי זוגות מתגרשים 1.ג. כנ"ל לגבי יורשים. 2. האם יש בעיה הלכתית או מוסרית עם כך שבעצם אדם יש לו הנאה כלכלית מרוע מזלם של אחרים ושהוא מחפש לכתחילה לאתר אנשים במצב כזה כדי להתעשר על גבי המקרה הזה? [כי אילו לא היו נקלעים למצבם זה לא היו מוכרים במחיר כזה זול] 3. האם במשא־ומתן כשצד אחד מודע לשווי האמיתי של הנכס, אך הצד השני מוכר בפחות - כנראה מחוסר ידיעה. האם יש חיוב או מידת חסידות להודיע לו שהוא מוכר את נכסו במחיר נמוך ממחיר השוק? 4. היכן ניתן ללמוד על ההלכות והכללים במשא ומתן?

הרב מאיר גבאי

1. א. אין בעיה כי עכשיו הם רוצים למכור בזול רק לקבל מזומנים וזה טובה בשבילם. זה כשהם מציעים את המחיר, אבל כשאתה מציע את המחיר כדאי לשאול אותם קודם כמה נראה להם. ולתת פחות או יותר קרוב לרצונם. (אם המחיר מוצדק).

   ב. כנ"ל     ג. כנ"ל.

2. לא לנצל טרגדיות, רק כשהם מציעים את המחיר. או קרוב למחיר הנראה לעיניים. והכל אותה שאלה.

3. בדברים שיש להם מחיר בין לבין, והמוכר דורש פחות מהמחיר מפני שאינו יודע צריך להודיעו. כי אם לוקח בזול יותר משישית דוגמא מוצר ששוה 60 ש"ח ומכרו ב – 49 ש"ח אז המכר בטל. ואם מכר ב – 50 צריך להחזיר ההפרש חו"מ רכז, ב' אבל בדבר שאין בו מחיר, שהשוק פרוץ וכל אחד מוכר כמה שרוצה, אין בעיה. עיין בחושן משפט (סימן רכ"ז סעיף ד, ה, ו). ועיין סימן זה וגם סימן רכח.

שאלת המשך:

ניתנה לי באתר זה תשובה כדלקמן: "בדברים שיש להם מחיר בין לבין, והמוכר דורש פחות מהמחיר מפני שאינו יודע צריך להודיעו. כי אם לוקח בזול יותר משישית דוגמא מוצר ששוה 60 ש"ח ומכרו ב - 49 ש"ח אז המכר בטל. ואם מכר ב - 50 צריך להחזיר ההפרש חו"מ רכז, ב' אבל בדבר שאין בו מחיר, שהשוק פרוץ וכל אחד מוכר כמה שרוצה, אין בעיה. עיין בחושן משפט (סימן רכ"ז סעיף ד, ה, ו). ועיין סימן זה וגם סימן רכח." 1. מה פירוש "בין לבין"? 2. מהי דוגמא לדברים שיש להם מחיר בין לבין והשוק אינו פרוץ? 3. ומהי דוגמא לשוק פרוץ? 4. האם מכונית נחשבת שוק שאינו פרוץ מפני שיש מחירון? 5. האם מחיר דירה נחשבת שוק פרוץ?

הרב מאיר גבאי

מוצרי יסוד כמו לחם וחלב כמדומני יש להם מחיר קבוע אם המוכר טעה וביקש פחות יש להודיעו, אולי הוא עושה מבצע או שזה טעות.

1. בין לבין פירוש אם יש דבר שיש לו מחיר שנע בין 50 ש"ח לבין 60 ש"ח אז זהו מחירו ואם אדם מכר ב – 30 ש"ח זה נראה טעות. כגון גרם זהב נניח יש מוכר ב – 100 ש"ח ויש ב – 80 ש"ח אם תלך לחנות תכשיטים וימכרו לך ב – 50 זה מקח טעות ויש ליידע את המוכר, שהרי הוא מפסיד.

ברוב הדברים היום השוק פרוץ יש אחד ימכור לך נעלים ב – 200 ש"ח ואחר יקח עליהם 300. (מוצרי יסוד אין השוק פרוץ) כיון שהיום אין מגבלה לסכום, ברוב המוצרים.

בענין רכבים איני יודע, כיון שנראה לי שיש מוכרים יותר מהמחירון וקונים ממנו אפילו שיודעים שזה יותר. ואולי אני טועה. בדירות השוק פרוץ מאד ודורשים הרבה. (מלבד זה בקרקעות וכל המחובר לקרקע בכלל יש דעות שאין בזה הונאה בכלל ויש אומרים עד מאתיים אחוז).

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן