Menu
שאל את הרב
print
אא

האם עבד שעובד בארץ ישראל נחשב שעושה מצווה כלומר לעבוד בארץ ישראל הכוונה עובד לישובו של עולם כגון נגר, קבלן בניה,מוכר במכולת ?. כי ראיתי בספר הליכות עולם חלק ח' הלכות תלמוד תורה שהרב מסביר את מקורות הגמרא שהביא הסבר של החת"ם סופר שהסביר דעת רבי ישמעאל במחלוקת עם רשב"י בברכות דף לה: על הפסוק ואספת דגך וכו' הכוונה של רבי ישמעאל שרק לעבוד בארץ לקיים ישבו של עולם זו מצווה וזו כוונת הפסוק ובחו"ל לא. עוד כתוב שם(בהליכות עולם) את הדין מהגמרא שחייב אדם ללמד בנו אומנות, ומהסביר שמה שאמר רבי נהוראי שאינו מלמד בנו אומנות אלא תורה כי בנו מיוחד כישרוני ללמוד לכן צריך ללמוד רק תורה. גם הרמב"ם אומר שאדם לא יתפרס מן הצדקה כי הוא רוצה ללמוד תורה . וכן מה שכתב שמר"ן הכסף משנה על זה. כלומר האם העבודה של אדם היא מכורח המציאות או שיש בה גם ערך של מצווה . ידוע לי הלכה למעשה כדי שיצאו גדולי דור חייבים אנשים מסוימים רק ללמוד כמו מר"ן הרב עובדיה ועוד כמו המקרה של בנו של רבי נהוראי אך לא רוב העולם כך. האם רוב העולם צריך ללמוד תורה ולעבוד או רק ללמוד ועבודה היא כורח המציאות ?

הרב מאיר גבאי

ראוי לציין תמיד המקור, והנה מצאתי בהליכות עולם ח"ח (עמוד שנ"א).היום בזמנינו יותר קל כשיש כולל שנותן מילגה לאברך. העבודה היא מפני ההכרח, (גם הרמב"ם שכתב שיעסוק במלאכה נתן דוגמא שילמד תשע שעות ויעבוד שלוש שעות). וההכרח כדי שלא יהיה ליסטים מחוסר פרנסה, אז העבודה מאפשרת לו אח"כ לעסוק בתורה, וזה מצוה שע"י זה לומד. וגם דואג בעבודתו ללומדי תורה אחרים אם נגר אם סנדלר וזהו ישובו של עולם, ובחו"ל יעשו זאת הגויים. אבל נראה שאם יוכל לעשות זאת ע"י לימוד תורה עדיף יותר כגון בכולל או ללמד תורה או לדרוש מוסר. כיון שבזה מקיים לא ימוש ס"ת וגם לא יהיה ליסטים. (כמ"ש: העולם חייב בורסקי וחייב בשם אשרי מי שאומנתו בשם ואוי למי שאומנתו בורסקי, קידושין פ"ב ע"ב). ובודאי שמי שיכול ללמוד רק תורה יעסוק רק בה וה' יזמין לו פרנסתו, וכמו שהאריך בהליכות עולם ח"ח (עמוד ש"מ) ע"ש.ומזה יצאו גדולי ישראל. רק יש אנשים "שפוחדים"מאיפה תהיה להם פרנסה, לפחות יקבעו עיתים.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן