יום הולדת באדר א’ / ב’
באדר א’, ומכל מקום מכיון שהשנה זה כבר עבר אפשר לעשות באדר ב’.
למה לא כתוב כלום על תענית דיבור במסכת תענית ואף בכל התלמוד כולו ועדיין זה מועיל יותר מצום?
בהרבה מקומות הפליגו חז"ל במעלת השתיקה, וחומר ביטול תורה וההפסקה באמצע הלימוד. ואעפ"כ בזמנם שהיו הגופות חזקים לא שייך שיסתפקו בתענית דיבור במקום תענית. וכבר הראב"ד בבעלי הנפש ורבנו יונה בשערי תשובה אמרו שהמפסיק באמצע דבר שמאד נהנה ממנו נחשב לו הדבר יותר מתענית, והמלאך המגיד גילה למרן הב"י שהדבר יציב ונכון בשמים, ואעפ"כ לא הובא הדבר בש"ס, רק אמרו: "סעודתך שהנאתך, משוך ידך ממנה".