
מדוע כאשר כתוב מצרימה אין האות מ נחשבת כקמץ קטן הרי יש אחריה אות ה שנחשבת כשווא נח? האם כל אות שהיא מלעיל אין נחשב שם השווא כשווא נע אלא תמיד נח? האם יש איזה כלל לדעת מתי המילה היא מלעיל או מלרע?
הרב אמיר דאדוואנד
רק אם הנח הוא "נח נראה" כלומר ששומעים אותו, הקמץ שלפניו הוא קמץ קטן, כגון: "ויקם", "ויסב" שהמ"ם והבי"ת שבסוף המילה הן נשמעות, אבל האות ה"א שאחרי המ"ם במילה "מצרימה" היא נח נסתר, כלומר שלא שומעים אותה כלל, ולכן הקמץ הוא קמץ גדול.
שאלת המשך:
מאת: שמעון | תאריך: 21.01.19
האם כאשר המילה היא במלעיל ויש שם שווא זה תמיד יהיה שווא נח? איך אפשר לדעת מתי הוגים את המילה במלעיל ומתי במלרע האם יש איזה כלל בזה?
הרב חנוך הכהן
לגבי השאלה הראשונה נא לפרט יותר את השאלה או לתת דוגמא.
לגבי השאלה האם יש כלל מה מלעיל ומה מלרע, אין בזה כלל ברור להכל אבל תוך כדי לימוד לשון הקודש לומדים את רוב ככל המילים.