Menu
שאל את הרב
print
אא

א. כהן חזן בתפילת שחרית, אינו עושה חזרה אע"פ שיש יותר ממנין מחוסר זמן. השאלה היא האם הוא עוצר את תפילת הלחש בכדי לומר את ברכת הכהנים? יש לציין שהוא ממנה אדם מן הקהל שיקריא לו את ברכת הכהנים (כל פעם אדם אחר) ולא כולם בקיאים בהלכות ולכן יתכן מאד שהם מדלגים או עוצרים במקום כל שהוא בתפילת הלחש ומקריאים לכהן את נוסח ברכת הכהנים. עוד פרט יש לציין, תפילת העמידה בגלל חוסר הזמן נעשית מהר.
ב. כהן חזן עומד שליח צבור ועושה חזרה ויש עוד כהן בזמן התפילה כשמגיע הכהן החזן לברכת הכהנים הכהן השני עולה לדוכן והכהן חזן עומד על התיבה ואומר גם בקול רם יחד עם הכהן השני את ברכת הכהנים, האם הכהן חזן עושה נכון או שזה מנוגד להלכה, והאם זה משנה אם אומר את ברכת הכהנים בקול רם או בלחש עם הכהן השני שאינו חזן.

הרב אדיר כהן

א. אם יש כהנים אחרים ודאי שאין הש''צ נושא את כפיו, וכדלקמן בתשובה ב'. ואם אין אחרים, נושא את כפיו. ויש להעיר למקריאים לכהנים שלא יקראו רק עד שהם יגיעו לסוף ברכת ההודאה, ששם מקום ברכת הכהנים, ולא שיעצרו היכן שירצו ויש ללמדם לפני כן (ולמנות אדם קבוע שיקריא). וגם לא יתחילו להקריא עד שיראו שהכהן (או הכהנים) הגיע לסוף ברכת ההודאה ועוצר וממתין שיקריאו לו את הברכה. ואין זה דברים מסובכים שצריכים בקיאות. אלא אפשר ללמדם בנקל. ואם באמת אי אפשר לעמוד בתנאים אלו, ועוצרים היכן שרוצים, ומקריאים ברכת כהנים. הרי זה הפסק, ועדיף לוותר על ברכת כהנים במצבים אלה. תדע שהאשכנזים וחלק מהספרדים בחו''ל, לא היו נושאים כפיהם בימות החול (עיין בשלחן ערוך סימן קכ''ח סעיף מ''ד בהגה, ובספר ברית כהונה חלק אורח חיים ריש מערכת נ').
ב. אם שליח ציבור כהן, אם יש שם כהנים אחרים, לא ישא את כפיו (שלחן ערוך סימן קכ''ח סעיף כ'). והטעם שמא לא יוכל לכוין בברכת "שים שלום" שדעתו מטורפת מאימת הציבור (משנה ברורה שם סעיף קטן ע''ב). ואם כן אין הבדל בין אם אומר ברכת כהנים בקול רם או בלחש. בכל אופן שיש כהנים אחרים אינו נושא את כפיו.

שאלת המשך:

כהן יחיד בבית הכנסת והוא עולה חזן מידי יום בתוך שנה לאמו, הצעתי שיתהפך בברכת כהנים כדעת מרן. אך בית הכנסת הולך על פי מנהג ג'רבא וחלק מהציבור טען שאין מנהגנו שהכהן יתהפך, וגם מרן רבי כלפון אף פעם לא התהפך בהיותו חזן. האמנם כן הוא מנהג ג'רבא?

הרב אדיר כהן

מסתמא מרן רבי כלפון כשהיה חזן לא היה כהן יחיד (שהרי באי הכהנים בג'רבא היו כהנים רבים, ובפרט בבית הכנסת "הכהנים" שם התפלל מוהרמ"ך, ומה גם שבג'רבא לא היו עולים לדוכן רק ביום שבת קודש שאז יש ציבור גדול וקרוב לודאי שיש שם כהנים רבים), וא"כ אין ממנו כל ראיה שכן יש לנהוג אף אם החזן כהן יחיד. ולמה שיחלוק לחינם על מרן השלחן ערוך שקיבלנו הוראותיו.

שאלת המשך:

לכאורה היה צריך להעיר לשואל שהמנהג שלאבל יש "חיוב" להיות שליח ציבור במשך שנה, הנו מנהג אשכנזי ולא נהוג אצלנו, ובכן היה עדיף בנדונו שלא יעלה ש"ץ ויעלה לברכת כהנים ללא פקפוק וללא חשש טירוף הדעת...

הרב אדיר כהן

דוקא בג'רבא השתדלו מאד לעלות חזן במשך השנה, עד שמרן רבי כלפון משה הכהן זצ"ל כתב בספרו ברית כהונה (יורה דעה מערכת פ' אות ט"ז) שמפני דרכי שלום ראה לסדר הספיקות הנופלים בין בעלי פקידות ובירורם כפי הדין וכפי המנהג. ע"ש באורך. ועיין עוד בברית כהונה שם (מערכת פ' אות י"א והלאה), ובספר זכרי כהונה חלק א' (מערכת ק' אות ט') ובשו"ת שיירי כהונה החדש (יורה דעה סימן קכ"ו), ובשו"ת מגיד תשובה חלק א' (בקונטרס פקודת אלעזר שבסופו).
וכן מר זקני מרן הגאון רבי רחמים חי חויתה הכהן זצ"ל אשר נפטר ללא בנים (כי אם בנות), ציוה לתלמידו מרן הגאון רבי מצליח מאזוז זצ"ל שיעלה חזן למנוחתו במשך כל השנה, ונדפסה צוואתו זאת מכתב יד קדשו בספר אב הרחמים חלק ב' (פרק ל"ז עמוד 324). ואכן הגר"מ קיים צוואתו זו במילואה, ועקב שהיה המנהג פשוט לעלות חזן ביארצייט וכיוצא בזה, הרבה פעמים בא לעלות חזן ויש שיש להם קרוב שנפטר ודוחים אותו לומר שהם קודמים, והוא הולך לחפש מנין במקום אחר (כך שמעתי מבנו מורנו הרב רבי צמח מאזוז נר"ו).
וגם אצל שאר עדות הספרדים משתדלים בזה לעלות חזן בימות השנה (עיין בחזון עובדיה – אבילות חלק ג' עמוד ר"ו). ואילו ברכת כהנים בג'רבא לא נהגו לעשותה כלל בימות החול (עיין בברית כהונה אורח חיים ריש מערכת נ').
ועל כל פנים לא נכנסתי לזה כיון שלא נשאלתי על זה, וכל אחד יעשה החשבון שלו, והיותר טוב שיעלה חזן ובמנין אחר יעשה ברכת כהנים, או שיעלה לדוכן ומצד שני ישתדל להיות חזן במנחה וערבית. ועיין עוד בספר מקור נאמן חלק א' (סימן קס"ב).
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן