Menu
שאל את הרב
print
אא

מדוע הרבה פעמים אנו מוצאים בתורה לשון נקבה כאשר מדובר על זכר כגון ה' אמר לאברהם אנכי מגן לך שכרך וכו' כאשר הניקוד בשווא כלשון נקבה?

הרב אמיר דאדוואנד

זה לא לשון נקבה. ואסביר מעט בס"ד:

א. לשון הקודש כוללת שלוש קבוצות של מילים:

   א. שמות.

   ב. פעלים.

   ג. "מלים" (בלשוננו "מילות קישור"). כגון: אני, אתה, את, לי, לך, וכדומה.

ב. צורת הכינוי בין השמות למלים שונה: בשמות בכינוי לזכר תנוקד הכ"ף בקמץ והאות שלפני כן לפעמים בשוא ולפעמים בסגול. ולנקבה תנוקד הכ"ף בשוא והאות שלפני כן בצירי. לעומת זאת ב"מלים" תנוקד הכ"ף בקמץ לזכר דוקא בהמשך משפט, אבל בהפסק (כלומר שיש שם נקודה או פסיק גדול) תנוקד הכ"ף בשוא והאות שלפני כן בקמץ, בין לזכר ובין לנקבה.

ג. ע"פ זה תבין מה שרבינו הגדול מרן האיש מצליח זצ"ל (שהשבוע יום ההילולא שלו) היה מקפיד להתפלל בלשון המקרא כדעת רבותינו הראשונים, ולפיכך היה אומר "תן חלקנו בתורתך", הכ"ף בקמץ,וכן כל כיוצא בזה, ובכל זאת היה אומר "מודים אנחנו לך" הכ"ף בשוא, כי "לך" זו "מלה" ולא "שם" ובהפסק תנוקד גם היא הכ"ף בשוא. וכן בברכות ההפטרה: "אנחנו מודים לך" הכ"ף בקמץ, "ומברכים אותך" הכ"ף בשוא.

שאלת המשך:

אין זה דבר כללי הנכון לכל ה'מילים' אלא לחמש תיבות בלבד: אותך, איתך, בך, עמך, לך, וכמ"ש בסוף לאוקמי גירסא בסידור הישן. אבל לא לתיבות אחרות כגון ממך.

הרב אמיר דאדוואנד

גם "ממך" היתה צריכה להיות בכלל, אלא שם מקפידים שלא לומר בשוא שלא יתחלף מלשון "מך" שפירושו עני. ומכל מקום נכון מה שכתבת שאין זה כולל את כל המילים.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן