Menu
שאל את הרב
print
אא

הרב במחילה יש לי שאלה ששאל בחור לא לקנטר חס וחלילה רק ברוך ה האדם יכול להוכיח לעצמו בהבנה פשוטה שהקדוש ברוך הוא מנהיג את עולמו בהשגחה פרטית ואין למעלה ממנו. בחור התחזק שאל אותי כיצד אפשר להוכיח שאין עולמות אחרים עליונים יותר מכל העולמות שלנו ושבהם ח"ו ישנו בורא יותר עליון והוא נתן רשות לשליטת הקב"ה כאן - האם יש לכך הוכחה או שזה מעניין אין להתבונן מה למעלה ומה למטה ? מחילה ושוב ברצוני להדגיש ששאל הוא בתמימות ורק למען לדעת ההוכחה לזה אם יש

הרב אליהו מאדאר

אין כאן שאלה כלל. תחלה דע, כי העולם שלנו והעולמות שאנחנו מכירים הם כלום כאין וכאפס לעומת העולמות הרבים שיש, ודי לקרוא מעט בספרי המדע, על הכוכבים הגדולים והענקים והרבים שיש, ומהם הגדולים מהשמש (הגדולה מכדור הארץ למעלה ממיליון! ) פי מאות ואלפי פעמים ויותר, ולידע שהעולם שאנחנו חיים בו, הוא קטן מאד מאד. וזה רק בעולמות הללו הקטנים. ויש מעליהם כהנה וכהנה עולמות, גדולים ורוחניים ומעליהם יותר ויותר. ודי לזכור, שפעמים מלאך אחד גדול ככל העולם. וע"ע במסכת חגיגה דף י"ג ע"א ועוד. וגם עפ"י הסוד ידוע שיש עולמות רבים מאד ועליונים מאד וזכים מאד, עד שא"א לנו לידע ולהגיע עד תכליתם.

ומעל כולם גבוה מעל גבוה שומר, הוא הבורא ב"ה שהוא עשה ויצר וברא והאציל את כולם, ומחיה את כולם בכל רגע, ישתבח שמו.

וממילא אין כאן שאלה, שהרי את הבורא יתברך, אין אנו רואים ואיננו מכירים, רק מתוך מעשיו ובריותיו אנחנו רואים את גדולתו וחכמתו. א"כ גם אם יש עוד עולמות רבות, הרי ודאי שמעל כולם יש כח עליון שעשאם ובראם ומשגיח עליהם, והוא הוא הבורא האמיתי.

כי כל אדם בר דעת מבין שיש בורא קדמון שאין לפניו כלום. כי אם יש ח"ו משהו לפניו, א"כ אין הוא הבורא, שהרי יש מישהו שבראו. והראשון שברא את כל מה שאחריו, הוא הבורא האמיתי.

ועיין בספר הקדוש חובת הלבבות בשער היחוד, שהאריך לבאר ענין זה כדרכו בקודש. ומ"מ נודע שיש הרבה מחכמי ישראל שדעתם שאין להתעסק ולהעמיק בזה, כדי שלא לבוא לידי בלבול וספקות באמונה ח"ו, והנכון לחיות באמונה פשוטה ותמימה, כמו שקיבלנו מאבותינו דור אחר דור, שקבלו מאבותיהם שראו בעיניהם כל הניסים והנפלאות ואין עוד מלבדו.

ומ"מ מי שנכנסו לו ח"ו ספקות, לא יישאר ויחיה בספקות, שלא יטעה וישתבש חלילה, אלא כדאי שישאל אותם למי שמבין ויודע בזה, כדי לפרש לו,להחדיר בו אמונה אמיתי וצרופה.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן