Menu
שאל את הרב
print
אא

איך הענין של מזונותיו של אדם קצובים לו וכו' מסתדר עם המציאות?שהרי אין ספק שאנשים שלומדים מקצועות חופשיים כמו משפטים,רפואה וכדו' ברובם מרויחים סכומים גבוהים כל חודש וחיים חיי רווחה (רובם ככולם) ולעומ"כ מי שעובד בעבודות ללא מקצוע בדר"כ מצבו הכלכלי רחוק מאלו שהזכרתי. העיר הכי עניה בישראל היא בני ברק ולעומ"כ בתל אביב וכדו' אנשים חיים ברמה כלכלית גבוהה לאין ערוך מבני ברק.האם מצבו הכלכלי של כל אחד לא תלוי בסוג העבודה שיעבוד? אם יבחר בהייטק ירויח פי 5 או יותר מאדם שילך לעבוד בתור עובד נקיון,איך המציאות מסתדרת עם הגמ' במס' ביצה,אולי הפשט בגמ' שונה ממה שאנשים מבינים בדרך כלל,אם אפשר לשמוע מכם הסבר בפשט הגמ' מזונותיו של אדם קצובים לו וכו' שלא יסתור את המציאות.

הרב מאיר גבאי

כל דברי הגמרא אמת ויציב.

א. לא כל אדם שעובד בעבודה מכניסה הוא עשיר, פעמים רק בתחילת דרכו הוא עשיר אך לפתע נופל אם בגניבה או בעקיצה או בצ'קים שקיבל בלי כיסוי כמו שהרבה נופלים ומגיעים לעוני משווע מלבד הבושה שבזה. ולא כל עובדי עבודה פשוטה עניים. אגב, ידוע שעובדי משאית הזבל מרויחים הרבה. יש עובדים בעבודה שאינה מכניסה אבל חוסכים ומסתדרים טוב יותר מאותם שמרויחים פי כמה מהם. ואדרבא לפעמים המרויחים טוב, בגלל שמשכורתם גבוהה אז קונים הרבה ונכנסים יותר לחובות וריביות וכיו"ב, או האשה יש לה הרבה דרישות.

דוגמא אחת, שכני היה מלמד במתיבתא בשעות הבוקר, ואחה"צ היה לומד בכולל ובקשו ממנו שיעבוד גם אחה"צ, ואחר שכנועים רבים הסכים לנסיון, הוא סיפר לי הוסיפו לו במשכורת 400 ש"ח ובאותו חודש התקלקלה מכונת הכביסה והתיקון עלה 400 ש"ח. (זה לפני כ – 22 שנה). ויש הרבה סיפורים כיו"ב.

ב. פעמים שאכן מרויח בעבודה מכניסה, מפני שהקב"ה נתן לו עצה לפנות לעבודה זו ונתן לו את הכישורים והרצון לפנות לזה. וזה מ"ש בתורה: וידעת כי ה"א הוא הנותן לך כח לעשות חיל. אומר התרגום הוא הנותן לך עצה לקנות נכסים. וחברו שלא נגזר עליו לא התקבל לעבודה כזו או שפוטר. וב"ה אני אברך כולל למעלה מעשרים ושמונה שנים וב"ה מסתדר  והאשה פקידה במזכירות בישיבה (עם נשים בלבד). זה גם סידור משמים, ובס"ד איני במינוס בבנק, לעומת זה שמעתי ממנהל מסוים שזמן רב הוא במינוס בבנק, מי יודע אולי התחייב הרבה לחתונות בניו.

– ושמעתי מאחי שהיה לומד בישיבת הנגב בנתיבות, שהיו רואים השגחה פרטית בתלמידי הישיבה, היינו רואים בחור שלומד בהתמדה ולא מענין אותו היופי, והחדשות. היינו אומרים שבודאי ימצא שידוך כמוהו צדקנית ופשוטה בלי כסף ובלי מקצוע. וה"חברמנים" בישיבה ומלובשים "יפה ומתוקתק" בטח ימצאו כלה עם ראש על הכתפיים עם תעודות ומקצוע. אבל במבחן המציאות הופתענו לראות שדוקא אותם שלא ענין אותם הבלי העוה"ז קבלו כלה עם מקצוע ביד ומתקדמת, ה' דאג להם.ואילו אותם ח'ברה המודרנים מקבלים שידוך בלי עבודה ובלי מקצוע, כנראה אומרים להם משמים אתם "פקחים ומסודרים" תסתדרו לבד.

סוף דבר הכל נשמע שהכל בגזירת מלך, ומה שנראה במבט כללי אינו תמיד כפי מה שנראה. ואכן יש שעובדים בעבודה מכניסה והם מסודרים גם זה גזרה ההשגחה שירויחו וגם אם היו יושבים ולומדים גם היו מרויחים. ויש הרבה בני תורה ואברכים עם דירה יקרה ורכב.

ג. אבל יש גם הרבה אברכים שיש להם דוחק, זה נסיון בתחילת דרכם שיצה"ר כואב לו שהם לומדים הרבה ורוצה שיצאו לשוק החיים. אבל כל המקיים את התורה מעוני סופו לקיימה מעושר. דוגמה לכך הרב עובדיה זצ"ל וזיע"א. והמתרגל לתורה אין שמחתו בעושר כלל, רק בעוד חידוש תורה, ולזה הוא מתפלל, ואם תתבונן בהשגחה פרטית תראה נפלאות.

(יש עוד כמה אופנים ואין הזמן מרשה)

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן