Menu
שאל את הרב
print
אא

האם אפשר לומר קדיש על מנת ללמוד הכריעות, ההפסקות והמבטא הנכון בו, בלימוד קבוצתי של הלכות ש"ץ? האם יש הבדל בין סוגי הקדישים? האם יש הבדל אם יש מניין או לא? אם המקור ידוע לרב בנקל, אשמח לקבלו.

רבני בית ההוראה

לענ"ד נראה שמותר, רק שיזהרו לא לענות על כך אמן. וראיה לדבר מדברי מרן בשלחן ערוך או"ח סי' רט"ו ס"ג "שמותר ללמד לתינוקות הברכות כתקנן ואע"פ שהם מברכין לבטלה בשעת הלמוד". וכתב על זה הרב משנ"ב בס"ק י"ד: שאפילו הרב יכול להזכיר השם כדי ללמד לתינוק הברכות וכו', ודווקא עם התינוק מותר להזכיר את השם, אבל גדול בשעה שלומד הברכות בגמרא אומר בלא הזכרת השם. ע"ש. ומוכח מדבריו דמיירי באדם גדול שיודע היאך מברכים, אלא שלומד נוסח הברכות מן הגמרא ולכן אסור. אבל כשצריך ללמד את הגדול הזכרת ה' וברכות, דינו כתינוק לענין זה. וכ"ש באמירת הקדיש שאין בה הזכרת ה'. ולפי זה אין הבדל בין סוגי הקדישים וכן אין צורך במנין כיון שכשמשתדלים אין זה דבר שבקדושה. ומ"ש שאין לענות אמן הוא ע"פ תחלת דברי מרן שם: "דאין עונין אמן אחר תינוק… בשעה שלומד הברכות לפני רבו". וכן הסכים עמי אדוני אבי הגאון הרב רחמים מאזוז שליט"א.               ע"ה שלמה מאזוז ס"ט.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן