Menu
שאל את הרב
print
אא

בבית המרקחת בו אני עובד המנהל לוקח על עצמו את התורנויות, התבשרנו כי יוטלו עלינו תורנויות גם בחגים ובשבתות. למרות שיש באפשרותו להטיל את המשמרות על הרוקחים הלא יהודים המנהל ממשיך ליטול על עצמו את התורנויות. האם עליי לעזוב את מקום עבודתי על מנת להימלט מאיסור, [אמנם זהו ספק פיקוח נפש (אנו עונים בתורנויות למקרים דחופים בלבד, עם מרשם רופא) אך המנהל לא פועל בגדרי ההלכה הואיל ואינו שומר תורה ומצוות]?

הרב אהרן מאזוז

אם זה בגדר ספק פיקוח נפש מותר לחלל שבת כידוע אבל אם יש צורך בפעולות נוספות שאינם קשורות לזה כגון קבלת תשלום אין להתיר. ולכן נראה שאם כופים עליך גם דבר זה, אין נכון להמשיך בעבודה זו.

שאלת המשך:

לא נראה שהשאלה הובנה אני פטור מהתורנויות המנהל יהודי והוא עושה אותם. גם בחג ובשבת. מבחירה שלו בלבד יש באפשרותו להטיל אותן על רוקחים לא יהודים שעובדים איתנו כאמור זהו בית מרקחת והמענה הוא למקרים דחופים. 'דחוף' - לפי החלטת הרוקח בתשאול הטלפוני על כל פנים יש צדדים נוספים כמו א.תשלום ו-ב.נסיעה חזרה, שאינם בגדרי ההלכה האם אני נהנה מחילול שבת של יהודי? האם אני רשאי להמשיך במקום עבודתי?

הרב אהרן מאזוז

א. אין זה נחשב נהנה ממלאכת שבת כיון שאת המשכורת אתה מקבל על עבודתך שהיא מצוה ומותרת בשבת והיית זכאי לזה גם בלא שאר חילולי שבת.

ב. אין איסור להנות ממלאכת שבת שנעשית ע"י ישראל אפילו עשאה במזיד וא"צ להמתין אפילו בכדי שיעשו וכמבואר בש"ע ס'שי,ח סעיף א' ורק למי שעשאה נאסר עליו להנות ממנה לעולם. ולכן ודאי שרשאי אתה להשאר בעבודה זו.

(ג. פעולות שיש בהם חילול שבת א"צ לתת אותם לגויים אא"כ אין בזה צורך לפיקוח נפש. אלא שלפי הענין הפעולות שנעשות בבית המרקחת ויש בהם חילול שבת אינם ענין לפיקוח נפש. ומ"מ זה ענין של הנהלת בית המרקחת אבל מבחינתך אינך צריך לחוש לזה וכאמור).

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן