Menu
שאל את הרב
print
אא

רבים רגילים כאשר יש י' אחר הצירי או הסגול, לבטא י' בהגיה. למשל "אבותינו", "אחרי", "בניך". לכאורה אין בזה טעם כי הי' אינה מנוקדת והיא רק אם קריאה, ואם הוגים אותה הופכת ההברה הפתוחה להיות סגורה. מאידך אם אין הוגים אותה, במילים רבות אין כל הבחנה בהגיה בין יחיד לרבים (למשל "מורנו" ו"מורינו"), ואף מילים שונות לגמרי נהגות באופן זהה (למשל "בנה הבית" ו"בני הבית"). ואולי מטעם זה התרגלו להגות אותה דווקא במילים כאלו ולא במילים כמו "ריק", "אין" וכד'. מה הנכון בעניין זה? אציין כי אני ממוצא אשכנזי, וכידוע האשכנזים נהגו לבטא כל צירי עם י' בין מלא בין חסר, אך כרבים מהאשכנזים התרגלתי מנעורי להגיה הספרדית הנפוצה בארץ ובה אני גם מתפלל.

הרב אמיר דאדוואנד

מה שכתבת בתחילה הוא הנכון שאין לבטא יו"ד נחה אחרי צירי או סגול, ויש לזה הוכחה פשוטה מהגמרא במסכת ברכות (ט"ו ע"ב ) שרבא ע"ה מנה שם כל  "ריוח בין הדבקים" שיש בקריאת שמע, ולא חיסר כלום מלבד "בני ישראל". ובאמת שרבנו אברהם בין הרמב"ם נשאל ע"כ בתשובותיו (נ"ל סי' ע"ט), מדוע לא מנו זאת בגמרא בברכות וענה להם ששם אין ריוח בים הדבקים כיון שאין מבטאים את היו"ד של בני.

הוכחה נוספת לכך הוא ממה שהזכרת שהברות כאלו נחשבות לפתוחות, ולכן בג"ד כפ"ת שלאחריהן רפות כמו "בני גד". ואע"פ שלפי זה נמצא מילים שונות הנהגות באופן זהה, מ"מ כך היא הקריאה.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן