שאל את הרב
print
אא
האם צריך לומר הלל ביום העצמאות וביום ירושלים? אני חושב שכן, כי למרות שהמדינה לא דתית ויש בה חסרונות, אבל היא עדיפה לאין שיעור מן הגלות ויש בה מעלות רבות, שהיא הביאה מכל כנפות הארץ יהודים, שסוף סוף יש לנו צבא שיכול להגן על יהודים וגם להגיב, וכבר אנחנו לא צאן לטבח כמו בזמן השואה, וגם עצם הקמת המדינה היא מכה אנושה לנצרות ולאיסלאם שלעגו לנו 2000 שנה והיה חילול ה' נורא, ועכשיו שאנו רואים שחזון הנביאים על קיבוץ הגלויות קורם עור וגידים הרי זה קידוש ה' גדול. ועלניין יום ירושלים, הרי ניצחנו בנס אדיר 7 מדינות בשישה ימים. האם אני צודק?

מרן ראש הישיבה

הכל טוב ויפה אבל מיליון ילדים שאינם יודעים פסוק "שמע ישראל" זו גאולה?

שאלת המשך:

כבוד הרב האם לא צריך לומר הלל על הצלה ממוות לחיים של כל הישוב בארץ ישראל שבדרך הטבע לא היה שורד את מלחמת העצמאות ולא את ששת הימים וגם לא את יום הכיפורים. בסקר שנערך לאחרונה באמצאות אנטרנט בקרב 501 בני נוער דוברי עברית בני 15- 18 מתברר 92% עלו לתורה בבר מצווה' 87ֵ % אוכלים ארו חה משפחתית בשבת  67% מקדשים בערב  שבת 60% משתתדלים לאכול במסעדות כשרות. לעומת יהדות ארה"ב שמדובר על 50 % ויותר התבוללות לצערנו. 

מרן ראש הישיבה

המצב היום גרוע מאד בעוונות הרבים. ראה מאמר משה גרילק בשבועון "משפחה" האחרון (כ"ה אדר שני תשע"ד).

שאלת המשך:

ובכל זאת האם אין לפחות להנהיג להגיד הלל בלי ברכה (כדעת רוב הפוסקים שאומרים להגיד הלל ביום זה על אף שיש פוסקים שאומרים שצריך לגמור את ההלל כמו הרב גורן והרב משאש זצ"ל למשל) ולוותר על התחנון ליום זה?? הרי עצם הקמת המדינה זה נס בפני עצמו זה שהשלטון חילוני זה גרוע אך עצם העובדה שלציבור שומר התורה והמצוות יש יד במדינה הזו ויש לו את היכולת לחולל מהפכות ושינויים וראינו זאת במהלך השנים: בתחום הכשרות,בתחום הצבאי ועוד.... אז מדוע לומר תחנון ולהתנהג רגיל ביום זה??

הרב מצליח מאזוז

"ועל נסיך שבכל יום עמנו" ובכל זאת אומרים תחנון.

שאלת המשך:

במחילה מכת"ר אבל האם אפשר להשוות נסים שקורים כל יום לנס הקמת המדינה לאחר 2000 שנה? במידה וכן מדוע אפשר להשוות? במידה ולא מדוע להגיד תחנון ביום זה??? זה שהמדינה חילונית אני מסכים שזה מונע מאתנו לתקן תקנות כמו קריאת התורה ועל הניסים אבל הלל בלי ברכה ובלי הווידוי מדוע לא??

הרב מצליח מאזוז

לדעתי מצינו את הנושא ואין כאן מקום להאריך

שאלת המשך:

מחילה מכתר"ה אבל בחנוכה לא המצב הרוחני לא היה יותר טוב ואפילו יותר גרוע שמכרו את הכהונה גדולה כמו אבטיח בשוק עיין יומא ט. וע"ז ט. (נ"ל) ואפ"ה כת"ר הרמב"ם "וחזרה מלכות לישראל יתר על מאתים שנה" וכן היו הרבה מלחמות אחרי נס חנוכה כמבואר בספר מקבים, ולכאורה תמוה המנהג להתעלם מהשגחת ה' עלינו והרי בג'רבא לא היו אומרים תחנון בז' מרחשון כי האקלים שלהם דומה לא"י וכן המנהג היה שחכם שקיבל גלימה מעשיר כל חביריו באותו מנין לא היו אומרים תחנון כדי לשמוח עם חבירו, ועוד שכתבו שתחנון אינו חמור לכמה ענינים כידוע, ואכמ"ל, וע"כ צריך עיון לכאורה?

רבני בית ההוראה

הרב כתב על נושא זה לצפיה לחץ כאן

שאלת המשך: הלל ביום העצמאות

מחילה מכת"ר, אבל אם הקב"ה לא היה מקבץ נדחינו לארץ ישראל כפי שעשה בתש"ח ולפניה, לא היה נשאר ילד אחד שיודע פסוק "שמע ישראל", וזאת אנו רואים ביהודי התפוצות לצערנו הרב. וידוע עניין חזקיהו המלך שלא אמר שירה ולא זכה(ואנחנו לא זכינו...) להיות משיח, והאם ראוי לא לכפות טובה כלפי ה' יתברך על הניסים העצומים, קיבוץ גלויות, פריחת עולם התורה והתשובה, שיבה לארץ ישראל ועוד ועוד?, וכך היא גאולתן של ישראל, ככל שהולכת היא רבה והולכת. בברכה,

הרב אדיר כהן

1. גם ביהודי התפוצות יש מקומות שנשארו מדקדקים בתורה ובמצוות. ראה איזה קהילות גדולות יש בארצות הברית של יהודים החרדים לדבר ה'.
2. בודאי שצריך להודות לה' על שזכינו לעלות לארץ הקודש. רק השאלה אם צריך לתקן על כך הלל.

שאלת המשך: הלל ביום העצמאות

שלום הרב בימי החשמונאים חלק גדול מהעם היה מתייון ועבד עבודה זרה רח"ל וכבר בני החשמונאים הפכו למתיוונים וצדוקים ורצחו את רוב חכמי ישראל ואיש את אחיו ועדיין נקבע לומר הלל שמעתי הסבר יפה למע מביאים מנחת עומר משעורים שזה דבר גרוע (מאכל בהמה) ולא מחכים עד שיבשילו החיטים ללמדנו שגם כאשר לא הגענו לשלמות בגאולה כוון שהגענו למשהוא שראוי לציון די בזה כדי להודות

הרב אדיר כהן

בפורים לא תקנו הלל כיון שעדיין עבדי אחשורוש אנו (מגילה דף י"ד עמוד א'), וכן כשעלו לבנות בנין בית המקדש השני ושבו ארצה לא תקנו הלל. ועיין עוד בספר מקור נאמן חלק ב' (סימן תתקמ"ג ותתקמ"ה)

שאלת המשך: יום העצמאות

שלום הרב לאורך ההסטוריה היהודית נענשנו על שלא אמרנו הלל האם קיים מקרה אחד בו עם ישראל נענש על שאמר הלל יותר מדי האם זה לא סיבה מספיק טובה להגיד הלל

רבני בית ההוראה

רבני הישיבה כבר ענו על הרבה שאלות כגון אלו ומיצינו את הנושא. תוכלו לחפש באתר ולמצוא את מבוקשכם בעזרת ה'.
לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0