שאל את הרב
print
אא

כבודו כתב: צריך לדעת בגרמא פטור בדיני אדם - לא לכל הדיעות לרמב"ם פעמים רבות חייב בדיני אדם, ויש ספק בזה מה דעת מרן (מחלוקת הש"ך והסמ"ע סימן שפ"ו). עד כאן. ולא הבנתי כוונתו, והרי ידוע שיכול לומר קים לי ולהפטר [על כל פנים כשדעת מרן לא ברורה], ןאם כן מדוע כתב כת"ר דבר זה? עוד כתב כבודו: ועכ"פ חייב בדיני שמים. ואדם צריך לפחד יותר מדיני שמים שלפעמים משלם בגופו ונפשו ב"מ. עד כאן. והרי הקדמתי ושאלתי על המצב העכשווי שהרבה מאוד אינם יראי שמיים כלל בעו"ה, ואם כן מה יועיל הפחד ש"צריך" אדם לפחד? אשמח לדעת האם שייך תקנה המחייבת גם נזק בגרמא כשהדור פרוץ?

הרב עוזי מיימון

בתי דינים צריכים לעשות תקנה (שתהיה מוסכמת לכולם) בדבר שיש בו פרצה ויכולים לענוש שלא מן הדין כדאיתא בסנהדרין אחד רכב בשבת על סוס וסקלוהו בגלל שהיו פרוצים בזה, אפילו שזה איסור דרבנן ולא חייבים מיתה. ועוד כיוצ"ב בגמרא.

אם הרבנות הראשית תעשה תקנה כללית בדבר שפורצים בו יכולים לחייב גם בגמרא. ולא ידוע לי אם קיימת תקנה כזו לעת עתה.

ודברים שכתובים להדיא בש"ע סימן שפ"ו לחייב ספרדי לא יכול לומר קים לי וחייב בגרמא הנזכרים שם

וגם גרמי חייב.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
!שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0