יום הולדת באדר א’ / ב’
באדר א’, ומכל מקום מכיון שהשנה זה כבר עבר אפשר לעשות באדר ב’.
בספר חזון עובדיה על ארבע צומות ראיתי שיש מנהג להגיד תפילת עננו בערבית בכל הצומות וככה גם מוסבר לפי מרן השולחן ערוך שכתב ״בכל תפילותיו״.(שולחן ערוך אורח חיים תקסה סעיף ג) מצד שני כתוב שאם אנוס,ואוכל באמצע הצום אז אמירת תפילת עננו גורמת שהתפילה שקרית. אז רציתי בירור עם מקורות למה לא אומרים עננו,אפילו שזה היה מנהג במספר קהילות בצפון אפריקה, והסבר של המושג ״תפילה שקרית״ במקרה של אונס.
יש ע"ז תשובה ארוכה בשו"ת יצחק ירנן ח"א סימן מ"ה. ואכן לדעת מרן נראה שצריך לומר כבר בלילה כפי שציינת (ואין חוששים שמא לא יעמוד בתענית, כי אין גוזרים גזרות מדעתנו) אך המנהג כיום אצל רוב הספרדים לומר רק משחרית ואילך (עיין כה"ח סימן תקס"ה אות טו"ב) ומי שרוצה לומר מהלילה כדעת מרן יכול לנהוג כן (כן דעת מרן ראש הישיבה שליט"א)