Menu
שאל את הרב
print
אא

1. מה עלי להשיב לאדם הטוען כי פעמים ש"מנהג חזק יותר מהלכה" (כגון שהנכון והמדויק הוא להגות "הגפן" בקמץ ב-ג' ולא בסגול לפי המנהג) ? 2. ברוך ה' אני זוכה מזה מספר שנים לקרוא בספר תורה כאשר אני נדרש למלא מקומם של שליחי ציבור בבתי כנסיות בשכונתי. לאורך השנים למדתי והקפדתי להגות אותיות כגון א, ה, ח לעומת כ רפויה, ט, ע, ק לעומת כ דגושה, ג רפויה וכו' כפי שלמדתי מבני ישיבת "כסא רחמים" אותם שמעתי קוראים ומתפללים. עם זאת, לרוב אני לא מצליח להגות ר' לשונית (מתגלגלת) למעט מקרים מסוימים (כגון שתנועתה E בסגול/צירי או I בחיריק) והוגה ר' גרונית בה הורגלתי לצערי מקטנותי. השאלה היא האם מעיקר הדין אפשר לכתחילה להגות ר' גרונית בתפילה/קריאה בס"ת? שאלה נוספת, האם עדיף להגות ר' גרונית בה הורגלתי לאורך כל הקריאה/תפילה או שזה תקין לשלב מדי פעם ר' לשונית ?

הרב אמיר דאדוואנד

1. זה נכון לגבי המנהג שלא היתה סיבה לטעות אבל לגבי הניקוד של התפלה והברכות, זה דבר ידוע ומפרספ שאין רוב העולם בקאים בדקדוק וכולם נהי הלכו אחרי מה שהדפיסו המדפיסים שגם הם לא ידעו דקדוק, וכמו שהאריך בזה בספר ישיש יעקב והביאו הרב לחם ביכורים בשער ו' 
אם נלך היום לישיבות ולכלוללים ונשאל שם מדוע כתוב בפרשת נח פעם יפת בסגול ופעם בקמץ. כמה ידעו לענות ?!
וכן מצינו לגדולי חכמי אשכנז, הגר"א ורש"ש ועודשאע"פ שמנהגם היה לומר הגפן בסגול שינוי מנהגם ע"פ הדקדוק לומר הגפן בקמץ, ולמה ניגרע מהם?!
2. כיום כולם נחשבים עילגים לענין הרי"ש, ולכן מותר לך להתמנות לש"צ ותע"ב, אא"כ יימצא האיש שיודע לבטא כל האותיות כולם כולל הרי"ש שאז תכבד אותו להיות ש"צ.
3. אם אתה לא מצליח לפעמים לבטא רי"ש נכונה מכאן והלאה זה רק ענין של אימון ותרגול. לי היתה עבודה קשה מאד עם הרי"ש, וכיום היא טבעית אצלי.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן