Menu
שאל את הרב
print
אא

 קניתי שתיל של ענבים בוגר (4 שנים)בתוך דלי מחורר ועתה ברצוני לשתול אותו בקרקע. השאלות שלי להלן: א. האם עלי להזדרז לשתול לפני ר"ה הקרב ובא או שמניין השנים רק לפי ט"ו בשבט? ב. באיזה שנה הפירות יהיו מותרים אם אני שותל אתו לפני ראש השנה? ג. בשנה המותרת יהו רק אלו שיחנטו מאותו זמן או אפי' אלו שכבר על העץ? ד. מה דין הפירות שנמצאים עתה על השתיל כשהוא עדיין בדלי והאם בכלל צריך למנות שנות ערלה על דלי מחורר?

הרב דקל כהן

א. מנין השנים הוא מא' תשרי, וכל שנטע עד ט"ו באב כשיגיע א' תשרי נחשב שנה.
לכן עתה אין ענין לשתול לפני ראש השנה כי כבר לא תחשב לו שנה, והשנה הבאה תחשב אפילו אם נוטעים אחרי ראש השנה.
ב. שנת התשע"ח היא השנה הראשונה והשניה התשע"ט והשלישית התש"פ, והפירות שגדלו בשנת התשפ"א יהיו נטע רבעי ומותרים ע"י פדיון. וכל זה כשהנטיעה היתה לפני ט"ו בשבט התשע"ח, אבל אם נטע אח"כ אזי כל הפירות שחנטו (דהיינו שנפל הפרח והתחיל הפרי) לפני ט"ו בשבט התשפ"א הרי הם ערלה, ורק אותם שחנטו אחר ט"ו בשבט הם נטע רבעי.
ג. מה שקובע זה החנטה וכמו שנתבאר באות הקודמת.
ד. בודאי שצריך למנות שנות ערלה לעצים הגדלים בעציץ נקוב. והפירות שנמצאים עתה על השתיל, אם עברו שנות ערלה ורבעי בהייתו נטוע בדלי מותרים באכילה. ואם מעביר השתיל לנוטעו בקרקע, יקטוף את הפירות לפני שנוטע מחדש או מייד אחר שנטע, כי אם יוסיף הפרי לגדול אחרי הנטיעה החדשה אפילו רק תוספת של שיעור מועט (אחד ממאתיים מגודל הפרי) כל הפירות הללו ערלה.
יש אופן נדיר שבו כשמעביר מעציץ נקוב לאדמה עץ שעבר עליו שנות הערלה לא יצטרך למנות שנות הערלה שנית, והוא בתנאים הבאים העציץ מעץ או מחרס, או שיש בתחתית שלו נקב בקוטר של שני ס"מ אע"פ שהעציץ ממתכת או מאבן או זכוכית או פלסטיק או ניילון וכיצ"ב.תמיד היה כנגד האדמה ולא הפרידה מתכת של רכב וכדו') או קרקע מרוצפת אפילו לזמן מועט בינו ובין האדמה.  שותל אותו באדמה עם גוש העפר שהיה בעציץ, בתנאי שאותו גוש עפר היה מספיק כדי שיחיה העץ בתוכו עוד שלוש שנים בלי תוספת עפר, ואחיזת השרשים בגוש העפר לא התרופפה.

שאלת המשך:

בס"ד שלום רב לכת"ר שאלתי היא לגבי נושא של עורלה לדעת מרן הרב עובדיה זק"ל ולהבדיל של מרן אש הישיבה האם כשאני מעביר מעציץ נקוב שיש בו כ20 ס"מ והיה על גבי קרקע וכן יש בעציץ עפר כדי לחיות העץ 14 יום(והאם שונה הדבר אם יכול לחיות בעציץ 3 שנים) האם כשאני מעבר את העציץ לאדמה אני חייב לספור את שנות העורלה מחדש? אם אני מעביר את העציץ במכונית שמנתקת אותו מהקרקע לזמן מועט של פחות מ 24 שעות(שעה בערך) זמן הנסיעה מהמשתלה למקום הנטיעה? ואם העציץ במכונית לא היה על גבי ריצפת המכונית ממש אלא שמתי קצת באוויר האם זה משנה ? כיון שראיתי שיש תנאים הרשומים בספר ילקוט יוסף אך נאמר לי שזה רק אם בכלל אין ניתוק מהקרקע בזמן הנסיעה כלומר נסיעה לא על כביש אלא על אדמה ויש אוויר מתחת לעציץ. כלומר מהם התנאים לעברת עציץ (עץ) מעציץ לקרקע בכדי שלא יספר מחדש השנים לעורלה לדעת מרן הרב עובדיה? וכן לדעת מרן ראש הישיבה(? אם יש הבדל ) אודה למענה מהיר

הרב דקל כהן

 

התנאים בעציץ נקוב לפחות שני סנטימטר הם א. השתיל יכול להיות במצב שנמצא בעציץ למשך שלש שנים. ב. העציץ תמיד נמצא כנגד האדמה ממש, ולא כנגד כביש או קרקע מרוצפת של רכב אפילו לא לזמן מועט, ואפילו אם יש אוויר ביניהם, כמבואר כ"ז בתשובה הקודמת אות ד' אם חסר אחד מהתנאים, או לא נקוב שני סנטימטר, או לא יכול להיות כך שלש שנים, או היה זמן מועט שלא כנגד האדמה, צריך למנות שוב שלש שנים מחדש  

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן