כתיבת תפילין חינם החול המועד
מותר. כתב מרן בשולחן ערוך (סי’ תקמה ס”ג )כותב אדם תפילין ומזוזות לעצמו . וכתב הרב אליה רבא שהוא הדין אם כותב לאחר בחינם מותר.והביאוהו הכה”ח ס”ק כד והמשנב בשעה”צ אות יג
כיום אני מניח תפילין פצפונים אשר רכשתי לאחר ששמעתי שיש ספק אם ספרדי יכול לברך על תפילין נוסח חב"ד (בשל סוגיית פרשיות פתוחות וסתומות אשר אינן כדעת מרן השולחן ערוך אלא כדעת קונטרס אחרון לבעל התניא). שאלתי היא האם אוכל להשתמש בתפילין חב"ד שיטת רש"י הקודמים שלי - להניחן במנחה על דרך תפילין שימושא רבא ולברך בשם ומלכות.
יש לבדוק אותם, ואם אינם כדעת מרן שקבלנו הוראתיו, איך אפשר לברך עליהם ?(רק להניחם בלי ברכה)
ואגב בתפלין של שימושא רבא יש מחלוקת אם מברכים עליהם (ע"פ הקבלה) ועכ"פ דעת מרן הגאון הנאמ"ן שליט"א לברך, עיין בדבריו שנדפסו בשו"ת יצחק ירנן ח"ב (סוף סימן י"ג) וע"ע בספר אסף המזכיר (ערך שימושא רבא).
מאת: פלוני | תאריך: ט״ז באלול ה׳תשע״ז – ספטמבר 7, 2017
לאחה"מ נראה מהתשובה שהרב המשיב אינו בקיא בטיב תפלין לפי נוסח חב"ד, ואני רק מסביר את שאלת השואל. תפלין בנוסח חב"ד עשויים באופן שיש רווח ט' אותיות בסוף פרשת שמע וגם בתחילת והיה (לא בצירוף, אלא בכל אחת מהפרשיות יש רווח ט' אותיות). אולם מרן ז"ל פסק (סי' לב סע' לו) שאין מניחים חלק בסוף שמע ואם מניחים הוא פחות משיעור ט' אותיות. ביריעות שלמה ח"א (פרק טו הערות 15, 41) פסק להתירן, שדברי מרן אינם לעיכובא, והביא להקת אחרונים שכתבו כך, ולעומתו בספר מסורת צורת האותיות להרה"ג ר' מיכאל פרץ נר"ו (עמ' שב) פסק ע"פ החזו"א והאג"מ שדברי מרן לעיכובא הם, ואף אשכנזים אין להם לברך עליהם.
אני מכיר תפילן של חב"ד, ולכן כתבתי בתשובה בהסתייגות אם אם אינם כדעת מרן אין לברך עליהם. ואין הכי נמי אם התפלין שלהם כשרים גם לדעת מרן (וכפי שראיתי עתה שהדבר שנוי במחלוקת (ולפו"ר נראה כהמתירים) יכולים לברך עליהם.
מאת: פלוני | תאריך: ט״ז באלול ה׳תשע״ז – ספטמבר 7, 2017
מחילה מכת"ר, אך תפילין של חב"ד כשרות הואיל והגר"ז בשו"ע הרב סי' לב סעיף נב סובר כב"י. וכך פסק מורינו האור לציון ח"ב פ"ג שאלה ז להתיר לספרדי לברך תפילין של חב"ד דווקא ולא של אשכנזי ע"ש. לכן לא מובנת לי הסתפקות השואל והרב המשיב.
אני מכיר תפילן של חב"ד, ולכן כתבתי בתשובה בהסתייגות אם אם אינם כדעת מרן אין לברך עליהם. ואין הכי נמי אם התפלין שלהם כשרים גם לדעת מרן (וכפי שראיתי עתה שהדבר שנוי במחלוקת (ולפו"ר נראה כהמתירים) יכולים לברך עליהם.