Menu
שאל את הרב
print
אא

כתוב ברש"י מס' ביצה, לג. ד"ה והלכתא, שכל מה שנאסר שם בגמ' זה משום מוקצה, וקשה לי שהרי רש"י כותב על חלק גדול מהמקרים של הגמרא שם שנאסרו משום דדמי לבניין. (וא"ת שזה משום לא מתכוון הרי שרש"י עצמו כותב בפירוש שזה משום דדמי לבניין ולא משום לא מתכוון). וכן קשה לי מדוע רש"י כותב שהאמורים שאסרו הם תלמידי דרב, והרי רב נחמן אסר שם חזרא והוא תלמיד שמואל. וכן מדוע במקרים שהוא מביא שם (חזרא, סמיכת קדרות, הקפת חביות, מדורתא וקדרה) הוא מדלג על ביעתא, פוריא וסמיכת דלת בבקעת?

הרב שלמה יהונתן מאזוז

כוונת רש"י כמו שבארת בסוגריים שזה דבר שאינו מתכוין, וכן מתבאר מדברי הרא"ש (שם סי' י"א) וכוונתו שאינו מתכוין לבנין אלא לעשות מדורה וכיו"ב, ואליבא דר"ש לא חיישינן דדמי לבנין כיון שאינו מתכוין. אם כי הרא"ש הנ"ל פליג עליה דלא הוי דבר שאינו מתכוין ע"ש. ומה שהקשית מהא דר"נ תלמיד שמואל זכית לכוון לקושית הרמב"ן במלחמת שם, ועיין בשטמ"ק תירץ רבו לזה. ומה שהקשית לשאול עוד למה דילג רש"י חלק מהאופניים, נראה דרש"י נקט נפשיה בקיצורי ובסמיכות קדרות כוונתו לסמיכת קדירה בבקעת, וע"ז אמרו לעיל וכן הדלת, וא"כ בכלל מנה מאתיים. וביעתא אולי נלמד מדין "קדרה" שכתב רש"י ששניהם ענין בישול ועל פוריא אין לי תירוץ כרגע רק מסתבר דרש"י קיצר וכתב מה שהזדמן לו, וראיתי בראשונים שהביאו דברי רש"י הבינו מדבריו דשרי בכל גוונא 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן