Menu
שאל את הרב
print
אא

שלום לכבוד הרב המשיב, עלתה שאלה האם ניתן לפתוח בשבת מקרר שמותקנת בו מנורת לד (ללא חוט מתלהט) כאשר האור לא מועיל ובטל לעומת האור הנכנס אל החדר? התשובה שהתקבלה היא שאף אם יש בכך פסיק רישא דרבנן דלא איכפת ליה הרי שאין להורות היתר בקלות משום "זילותא דשבת". התשובה שאין להתיר בקלות ברורה לי כי תוצאת המעשה היא צורמת מאוד, אבל לא ברור לי מהי הזילותא דשבת שיש במעשה של פתיחת המקרר כאשר האור לא מועיל ממש? הרי, אם למשל אדם פותח את המקרר לצורך סעודת שבת האין זה מכבוד שבת? 1. האם יש טעם אחר שלא להתיר בקלות מעשה כזה (כמו חשש למראית עין) ? 2. שאלת משנה שעלתה היא האם כל מעשה שהוא "עובדין דחול" הוא בהכרח "זילותא דשבת" ? ובכלל, אשמח אם כבוד הרב המשיב יוכל להפנות אותי למקורות או לדברי הפוסקים כדי לעיין וללמוד על ההגדרות וההבדלים של "זילותא דשבת" ו-"עובדין דחול" (מכיוון שנראה לענ"ד שנושאים אלה ניתנים לאומד דעת פוסקי כל דור ודרו, בפרט לאור דעת הרה"ג משה פיינשטיין ששעון שבת הוא זילותא דשבת וידוע שרבו הפוסקים שחלקו והתירו שעון שבת).

הרב אריאל מימון

תוצאת המעשה הצורמת מאוד היא הזילותא דשבת, ומאבדת את הרגשת קדושת השבת, שזה אחד הטעמים שנאסר מוקצה. וכמובן שיש לחוש בזה גם למראית העין, שלא ידעו טעמו של ההיתר, ויבואו להקל בעוד כמה דברים הדומים לכך, אף שאין בהם את טעמי ההיתר הנ"ל.
ועוד יש להוסיף שגם כאשר האור בחדר דלוק, בתוככי המקרר חשוך, ובפרט כשאדם מסתיר בגופו את אור החדר וא"כ המקרר מוסיף הרבה וניחא ליה ואכפת ליה.
לשאלה הנוספת עיין בחזו"ע שבת ח"ג עמ' שע"ב שדין עובדיןם דחול הוא בדבר שיכול להביא לידי מלאכה.(ע"פ שו"ת הרמב"ם וספרק כללת שבת) 
ראוי לעבור על המבוא הנפלא של מרן שליט"א למשנ"ב ח"ג בהוצאת הישיבה ותרווה צמאונך בנושא זה גם בהלכה וגם בהשקפה.

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן