Menu
שאל את הרב
print
אא

בתחינה "וארץ שפל רומי" שאומרים ב-י"ז בתמוז (שלחתי לכבוד הרב באמצעות מייל את המלל ערוך באופן שניתן לבחון ביתר קלות את שאלתי), אפשר לראות כי חלק מהתחינה ערוך לפי סדר א-ב כאשר חבילה של 3 אותיות בכל בית. בנוסף ישנו עוד אקרוסטיכון בכל בית ובית לפי אותיות ה' ו' ס' חוץ מבית האחרון ששם במקום ה' ו' ס' מופיע י' ו' ס'. לענ"ד ולמיטב הבנתי, בתחינה זו אפשר להבחין בעוד כמה וכמה מאפיינים מיוחדים במבנה שלה ודי נדירים בעולם הפיוטים למיניהם. שאלותיי: א. הסדר א-ב נעצר באות ס'. האם יש סיבה לכך או שמה ייתכן כי נשמטו חלקים במהלך הדורות - אגב חיפשתי בכמה מהדורת וכולן נעצרות באות ס' ? ב. מה פשר האקרוסטיכון ה' ו' ס' ? ג. למה בבית האחרון אקרוסטיכון זה הופך ל- י' ו' ס'. האם לזה משמעות מיוחדת ? ד. החריזה מופיעה בחבילות של ארבעה צלעות כאשר בהתחלה נראה כי המחבר רוצה להתחיל את הצלע הרביעי עם תיבת "כי". אבל בהמשך העקביות הזאת נשברת וחוזרת ושוב נשברת באופן אחר ושוב חוזרת ואז קשה לבחון מה כוונת המשורר.

הרב אמיר דאדוואנד

א. נראה שהמחבר בעצמו עצר כטאן. כי מנה בכל בית דבר אחד מחמשה דברים המנויים במשנה (תענית פ"ד) וסיים, ומצינו כה"ג שסדר א-ב נעצר באמצעו כגון בסליחות ובתיקון הגשם לשמיני עצרת.

ב. נראה לי שאינו במכוון, רק הקפיד המחבר לסיים בכל בית ב"יסוב נא" וכו' ותל"מ.

ג. עניתי.

ד. לא הבנתי דבריך. באמת כל צלע רביעת פותחת במילת "כי" 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן