Menu
שאל את הרב
print
אא

בסידור האיש מצליח' מהדורה מאוחרת נכתב: הלכות נטילת ידיים א. יטול ידיו בכלי ג' פעמים לסירוגין ויברך "על נטילת ידיים", ואין לברך כשהוא מנגב, אלא קודם שינגב, יברך. ואם הוא צריך לנקביו, אינו מברך ענט"י, אלא אחר הנטילה והניגוב הולך לבית-הכסא ואח"כ נוטל ידיו שנית ומבורך ענט"י ואשר יצר, (ואפילו יכול להעמיד עצמו עד פרסה אין לברך ענט"י עד שיעשה צרכיו). אבל אם אינו צריך לנקביו אלא שמביא עצמו לידי כך, יש לברך ענט"י מיד אחר הנטילה הראשונה (שו"ת איש מצליח ח"א חאו"ח סי' א). ב. אם אינו צריך אלא לצרכים קטנים, עדיף שיעשה צרכיו תחילה ואח"כ יטול ידיו מן הכלי, ועולה לו נטילה אחת לשתיהן, כלשון הגמרא (ברכות ט"ו רע"א) יפנה ויטול ידיו (שם בתוכן הענינים). שאלותיי הן: 1. האם המציאות המתוארת בסעיף ב' היא: א. קם מהמיטה כאשר אין בסמוך למיטתו נטלה, כך שצריך ללכת מרחק קצר לשירותים ולברז. וכן ב. הוא צריך צרכים קטנים (ולא גדולים). 2. האם במציאות זו עדיף: א. לא ליטול ידיים (בלא ברכה), אלא לעשות צרכיו (הקטנים) ורק לאחר מכן ליטול ידיים לראשונה (בברכה, ולא נצרכת נטילת ידיים נוספת). או ב. כן ליטול ידיים (בלא ברכה), לאחר מכן לעשות צרכיו (הקטנים) ואז ליטול ידיים בברכה.

הרב אברהם מאזוז

הצד הראשון שהזכיר כת"ר הוא הנכון (כמבואר במקור הדברים בשו"ת איש מצילח) ולא יטול ידיו אלא לאחר שעשה צרכיו 

שאלת המשך:

אני תמיד נוהג ש: 1. ישר אחרי שאני קם אני הולך ליטול ידים בלי ברכה, מיד לשירותים ואז נוטל ידים בברכה אחרי שאני מתלבש ושם נעליים. 2. ואם ישר כשאני קם אני לא מרגיש שאני צריך לשירותים אני בפעם הראשונה.מברך, הולך לשירותים (למרות שאני לא ככ צריך) ואז בפעם השניה נוטל (או שוטף) לסירוגין את היידים 3 פעמים לסירוגין. האם אני נוהג כראוי?

הרב אברהם מאזוז

כן. ומ"מ כתב מרן שליט"א (בכלל העולה בסוף התשובה הנ"ל) שאם צריך לצרכים קטנים שאינו שוהה הרבה עדיף שקודם הנטילה יתפנה ואח"כ יטול ידיו 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן