Menu
שאל את הרב
print
אא

ידועה שדעת מרן הגרע"י ביחו"ד ח"ד סי' נב וכן הרב פעלים ח"ב או"ח סי' ל' לדון את הפפאיה כירק ולכן לא שייך בה ערלה. ולעומת זאת דעת האיש מצליח ח"ג יו"ד סי' מה' וכן הגרמ"ה בברכ"ה ח"ג פ"ז ס"ה לאסור. ואני הצעיר שואל מה ההבדל בין הפפאיה והפסיפלורה שאוסרים לחצילים שכולי עלמא מתירים, הרי בשו"ת הרדב"ז ח"ג סי' תקלא' דן לגבי הברינג'אן דהיינו ולמרות שדעתו להחמיר וכן דעת הכפתור ופרח לאסור . לבסוף הוא מביא את הטעם שהואיל והעץ מוציא פרי תוך שנתו אין בזה משום ערלה וכך המנהג בא"י להתיר. ויש כאלה המעידים שיש כזו תוספתא כמו שכתוב ביחו"ד הנ"ל. א.לכן מה שונה דין החצילים מדין הפפאיה? ב.ועוד למה לשיטת האוסרים אין להתיר את הפפאיה והפסיפלורה מחמת ספק ספיקא,ספק כמו הגרע"י שאין דין ערלה ואם תרצה לומר שיש אולי הפפאיה והפסיפלורה הם בני ארבע שנים ומותרים? ג.ועוד שמעתי שיש בשוק רק 40% פסיפלורה ערלה א"כ למה אי אפשר לסמוך בזה על רוב פירות שאינם ערלה ואזלינן בתר רובא? אמנם בפפאיה זה לא שייך כי שמעתי שיש 80% ערלה.

הרב רזיאל כהן

א. ההבדל מבואר בהערות אי"מ ובברכת ה' שציין כת"ר בשאלתו, שהחצילים אינם מתקיימים בפועל משנה לשנה, ודרך החקלאים לגזום הגזע בכל שנה עד סמוך לקרקע ממש, משא"כ בפאפאיה ובפסיפלורה. (כ"ז מבואר בבהירות ובקיצור בברכת ה' ופלא על ת"ח כמותך ששאל  טרם עיין בדברים כדבעי) 
ב. בברכת ה' שם (סוף עמוד כ"ו) מבואר שהפאפאיה הנמכרת בחנויות היא משנה ראשונה ושניה [כנראה הפרי של השנה השלישית אינו מובחר כ"כ] ועכ"פ הטעם של הרדב"ז שכביכול כתוב בתוספתא-דעת הגאונים איש מצליח וברכת ה' לא לסמוך עליו כלל. וכלשון האי"מ "לא יער ולא דובים" 
ג. אם המציאות שהרוב אינו ערלה יש מקום להקל בזה מצד כל דפריש מרובא פריש אבל צריך הרבה תנאים לזה (והארכתי בזה בשו"ת מחקרי ארץ ח"ג סימן ס"ד) 

שאלת המשך:

לק''י ההבדל בין פפאיה ופסיפלורה לבין החציל הוא, שהחציל נותן פרי רק עד שלוש שנים כמש''כ החיד''א בשם מהר''ם אלשיך, ולכן חיפשו הפוסקים סיבה להתיר אותו משום ערלה, כיעוין ברדב''ז אחר שראה שבא''י נוהגים בו התר. משא''כ פפאיה ופסיפלורה, שנותנים פרי גם לאחר מכן ואם נחשיבם כעץ אפשר לחכות ולהתירם. ואעפ''י שברב פעלים השואלים כתבו שהפפאיה מחזיק רק עד שלוש שנים, מ''מ בשו''ת החיים והשלום (או''ח סימן פה) כתבו השואלים למהר''ח כסאר שבתימן היה נותן פריו גם לאחר עשר שנים בערך. וגם כאן בארץ הקודש ראיתי בעצמי בגינות הבתים הרבה עצי פפאיה שנתנו פירות טובים עשר שנים פחות או יותר, ויש שהעידו שמחזיק מעמד עשרים שנה ופריו מתוק כבתחלה. ע''כ לענ''ד אין להחשיבם כירק.

הרב רזיאל כהן

אם כוונת כבודו לומר שלא ייתכן שיש איזה צמח שיהיה אסור באכילה לעולם ולכן ודאי החציל מותר זה טעםם רעיוני ולא הלכתי, והפוסקים שהזכירוהו (כמדומני) לא סמכו על זה כי אם בתור סניף בלבד 

לא הבנת את תשובת הרב? שאל שאלת בירור
לשאלה הבאה >
< לשאלה הקודמת
שים לב! השימוש באינטרנט מסוכן לרוחניות שלך ושל משפחתך, אם בכל זאת אתה חייב להשתמש בו, יש להתחבר רק דרך ספק אינטרנט כשר וברמת השמירה הגבוהה. והשם יעזור שלא ניכשל.
0
×
ArabicEnglishFrenchHebrew
דילוג לתוכן