יום הולדת באדר א’ / ב’
באדר א’, ומכל מקום מכיון שהשנה זה כבר עבר אפשר לעשות באדר ב’.
האם מותר ללמוד בספר בן סירא ובאיזה (כי יש ספר אלפא ביתה דבן סירא ויש ספר חכמת בן סירא)
אסור ללמוד בו רק לקרוא בו בדרך עראי לפרקים.
הספר הנקרא "חכמת בן סירא" עליו דברה הגמ' בסנהדרין (קי"א ע"א)
אבל הקונטרס א"ב דבן סירא אינו מקורי רק ליקוטים ממנו, ומלא באמצע הרבה הבלים וד"ב.
ובשניהם לא מצאתי את המשפט "עבדקן קורטמן זלדקן סכסן"- ובא"ב דב"ס כנראה השמיטוהו ולשבח מקחם, ובחכמת בן סירא כנראה שהוא מהחלקים שלא נדפסו וע"ע באורך בקובץ ויען שמואל חלק ט"ו סימן ס"ז.
מאת: פלוני | תאריך: ג׳ בתמוז ה׳תשע״ז – יוני 27, 2017
עדיין רציתי לדעת מכת"ר שיחיה למה אסור ללמוד בספר חכמת בן סירא הלא כמה וכמה פעמים הוזכר מדבריו בתלמוד והגם שיש אומרים שהוא בנו של ירמיה הנביא על ידי אותו מעשה שהוא נולד כאשר אמו, בתו של ירמיהו הנביא, נכנסה למרחץ והתעברה מזרע שהותיר שם אביה, שרשעים, בני שבט אפרים, אילצוהו להוציא זרעו לבטלה באיום שאחרת יבצעו בו מעשה סדום. נמצא אפוא שירמיהו הוא גם אביו וגם סבו של בן סירא, ויש הדורשים בגימטריה ש-"סירא" אכן שווה ל-"ירמיהו".והגם שלא הוכנס בתוך כד ספרי הקודש עם כל זה הלה כמה ספרים לא הוכנסו כמו מגילת אנטיוכוס,מגילת תענית ואע"פ כן לא אסרום חכמים
על הסיפור עמ"ש הגה"ר מרגליות בספר מחקרים בדרכי התלמוד על עצם השאלה דן בזה בשו"ת ויען שמועל (ונפלה ט"ס בתשובה באתר וצ"ל חלק ט"ו סימן ס"ז